Waarom kun je ovulatietests beter niet 's ochtends gebruiken?

Op internet lees ik verschillende verklaringen waarom dit niet handig zou zijn. De één beweert dat ochtendurine - omdat het erg geconcentreerd is - vals positieve resultaten zou kunnen geven. De ander dat LH pas later op de dag (sommigen zeggen vanaf tien uur 's ochtends, anderen zelfs vanaf twee uur 's middags) in de urine terecht komt.

Die twee verklaringen spreken elkaar nogal tegen. Welke is de juiste? Of is het sowieso onzin? Heeft iemand hier een wetenschappelijke bron voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he ik bedenk me nu ineens, dat ik heel veel (goede)reacties en (goede)antwoorden van jou heb gezien maar nog nooit een vraag, dit is de eerste die ik van je zie :p

Antwoorden (2)

Ja, dit heeft met de schommelingen van het Luteïniserend hormoon (LH) te maken. Het heeft niet zozeer met de concentratie van de urine zelf te maken, maar met de pieken in het bloed en daarmee ook pieken in de urine.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het zijn overigens maar kleine afwijkingen op een dag. De echte piek zit voor de ovulatie (zie bijgaande afbeelding). Die valt in het niet bij de schommelingen per 24 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je afbeelding laat het standaardbeeld zien: de LH-piek één à twee dagen voor de ovulatie. Dat begrijp ik, het is immers LH dat als het ware het laatste 'zetje' geeft voor de eisprong, dus is die eerder dan de eisprong zelf. Wat ik niet begrijp, is het verhaal over specifiek het 's ochtends testen. In de praktijk duur de LH-piek meestal meer dan 24 uur. Ikzelf heb bijvoorbeeld ook meestal twee dagen, soms drie een positieve test. Dus als je iedere dag rond dezelfde tijd test, zou je hem in theorie sowieso waar moeten kunnen nemen, op welk moment van de dag dat ook is. Of is het idee dat de piek overdag begint, 's nachts afzwakt zodat je 's ochtends geen positieve test hebt, en dan in de middag weer hoger wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat laatste is niet waar. Wat wel zo is, is dat de piek per vrouw kan verschillen in lengte. Waar jij in drie dagen een positief (of bijna positief) testresultaat hebt, hebben veel vrouwen dat nog niet eens een dag. Ik spreek hier overigens uit eigen ervaring ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik moest vanmiddag hockeyen en heb wat slorig geantwoord. De tekening is het standaard beeld en op een dag (24 uur) fluctueert de concentratie sowieso een beetje omdat LH geinitieerd wordt door de hypofyse. De hypofyse staat onder invloed van je dag-nacht ritme. Alle hypofyse hormonen vertonen een dag-nacht ritme, de hormonen worden niet constant in dezelfde hoeveelheid afgegeven. De grafiek in mijn antwoord geeft de gemiddelde waarden aan en de afwijkingen in waarden over 24 uur zijn minimaal. Je kunt hier Medische Fysiologie van J.A. Bernards,H.W.G.M. Boddeke op nalezen. Ik denk dat in de ochtenurine de concentratie wat vals groter is, afhankelijk van hoeveel je hebt gedronken. Ik kan daar niet heel veel artikelen over vinden, maar denk dat het belangrijker is om op dezelfde tijd te meten. Ik ben het dus met je eens dat als je elke dag op dezelfde tijd test, dit het belangrijkst is.
Ik kan er helaas geen goede bron voor vinden (wikipedia is m.i. geen goede bron). Maar toch is het allebei waar. LH heb je namelijk altijd in je bloed, en je ochtendurine is geconcenteerder, waardoor je een streepje als positief zou kunnen beoordelen, terwijl het dat niet is. Daarnaast klopt het dat LH 's nacht synthetiseerd en pas 's ochtends op gang komt. De piek ligt meestal rond het middaguur.

Alhoewel beide beweringen kloppen, hebben ze dus weinig met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, dat heeft met ons dag-nacht ritme te maken dat de hypofyse beïnvloed (of andersom in de hypofyse zit voor een belangrijk deel het centrum dat het dag-nacht ritme reguleert.