Verkleint dit mijn kans op zwangerschap?

Oke, een wat intieme vraag maar ik vraag me dit toch al een tijdje af... Ik wil graag zwanger worden maar ik spoel altijd zo'n 10 minuten na de sex met een vaginale douche. Ik hou niet zo van dat ge-lek ;-) Dus daardoor spoel ik het sperma weg... Verkleint dit mijn kans op zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist ideaal om dat eens te overleggen hier, vanwege de anonimiteit. Je kan er maar mee zitten, met zo'n vraag. Gooi je ook niet gelijk in de groep bij je collega's :

Het beste antwoord

Je hebt maar 1 cel nodig, zoals al wordt gezegd, maar ik denk zeker dat de kans een stuk kleiner gaat worden.

Na de zaadlozing moeten de zaadcellen een weg van 12 tot 17 cm afleggen, vanaf de baarmoedermond, via de baarmoederhals, baarmoeder en eileider naar de vrije buikholte. Spermacellen behouden normaal gesproken gedurende ongeveer 48 uur hun bevruchtend vermogen. De zaadcellen hebben ongeveer 5 minuten nodig om de eileider, waarin de bevruchting plaatsvindt, te bereiken. Het transport van de zaadcellen wordt vergemakkelijkt door het baarmoederhalsslijm (cervixslijm) dat in de meest vruchtbare periode van de maand zeer 'spermavriendelijk' is.

Ik zou daarom niet gaan spoelen als ik graag zwanger zou willen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ik bedoel daarmee een zaadcel. Maar ik dacht dat dat wel duidelijk was, na het lezen van de vraag. Ik had het er misschien even voor kunnen zetten.
Er stond een ander antwoord voor mij, waar ik ook op doelde. Die zie ik niet meer staan. Daardoor lijkt het wat onduidelijker.

Andere antwoorden (8)

Ja.
Niet alleen is er dan van na-genieten geen sprake,
maar je geeft ook de zaadcellen geen kans.

Bovendien is het sterk overdreven en heus niet zo gezond dat spoelen.
Je vagina reinigt zichzelf.
Je kunt een inlegkruisje in doen om wat overtollig vocht eventueel op te vangen.

Nu hangt het er ook nog van af, hoe je dat doet, die vaginale douche, maar vroeger werd dat wel
juist als anticonceptie gebruikt.

Een normale, gezonde vrouw heeft geen schedespoeling nodig.
De sterke chemicaliën die in de doucheoplossing zitten, kunnen de cellen in de wand van de vagina beschadigen. Bovendien worden dan de goedaardige bacteriën, die ervoor zorgen dat er geen infecties kunnen optreden, weggespoeld en wordt zo de zelfreinigende functie van de vagina tenietgedaan. Eigenlijk bereikt men na verloop van tijd dus het omgekeerde van wat de bedoeling was.

Maar ook als je het alleen met water doet dan is het logisch dat het je kans op zwangerschap verkleint.

Ik raad je aan om verdere gegevens in de bron
te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de bron van momopoyolo staat ook:

Een mythe die nog steeds leeft – vooral bij de Amerikaanse tieners – is dat een vaginale douche met Coca-Cola een goed anticonceptief middel is. Onderzoek wees uit[bron?] dat de frisdrank inderdaad het sperma kan verlammen. Cola Light gaf daarbij het beste effect en Classic Coke scoorde beter dan New Coke. Het probleem is echter dat sperma al vrij snel (binnen anderhalve minuut) in de eileider terecht kan komen. Het is dus onwaarschijnlijk dat men de vaginale douche op tijd kan toepassen.
Bovendien worden de zaadcellen door de druk van de vloeistof eerder naar de baarmoeder toe gestuwd, dan verwijderd.

....

Dit lijkt te zeggen dat spoelen met cola of water geen invloed heeft op de bevruchtingskans. Volgens wikipedia dan he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat heb je verkeerd begrepen. Ik zie die fout vaak gemaakt worden, maar dat iets geen afdoende anticonceptiemiddel is, wil niet zeggen dat het een goed idee is als je zwanger wílt worden. Het probleem met een vaginale douche als anticonceptie is dat veel zaadcellen al verder gezwommen zijn. Dat maakt zwangerschap verre van onmogelijk. Maar dat wil niet zeggen dat het de kansen helemaal niet beïnvloedt! Ter vergelijking: een onbetrouwbare methode van anticonceptie is voor het zingen de kerk uit. Gebruik je deze methode, dan is de kans om binnen een jaar zwanger te worden ongeveer 27%. Dat is een veel te groot risico als je zwangerschap wilt voorkomen, maar ook nou niet bepaald een fijn hoge kans als je zwanger probéért te worden.
Zo'n tien minuten later? Nou, dan is de race op weg naar de eindbestemming al lang begonnen. Jij reinigt de achterbijvers, dus geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het wel. Want sperma cellen blijven zo'n 3 dagen leven in jouw lichaam. Dus zou het best zo zijn dat de spermacel die de tourische route neemt als het ware degene is die jou bevrucht en dat spoel je weg.
En daarbij verstoor je met het gebruikt van eennvaginale douche de natuurlijke balans van je vagina en dat kan ook van invloed zijn op de levensduur van de sperma cellen.
Ook al is het ph neutraal.
Ik deed het vroeger ook, maar sinds ik daarmee gestopt ben heb ik ook minder last van irritaties. Ik gebruik het nu alleen nog de laatste dag van mn mentruatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na tien minuten zijn de meeste zaadcellen je cervix al binnengezwommen, wat achterblijft in de vagina is voornamelijk vocht en minder beweeglijke spermacellen die het toch niet gered zouden hebben. Dus dat is het probleem niet.

Wel een probleem is dat het helemaal niet zo goed voor de vagina is om gespoeld te worden, om niet te zeggen ronduit slecht. Je spoelt niet alleen het overgebleven sperma weg, maar ook het eigen vocht van de vagina en een deel van het cervixslijm. Dat betekent dat de vagina de volgende keer dat je seks hebt in minder dan optimale conditie is. Bijvoorbeeld cervixslijm hebben de zaadcellen nodig om goed door de cervix de baarmoeder in te zwemmen, zonder die eerste stap komen ze überhaupt niet (of in ieder geval met een stuk minder) in de buurt van de eicel.

Het is maar één zaadcel die uiteindelijk de eicel binnendringt, overigens pas nadat een hoop andere zaadcellen mede de schil van de eicel hebben verzwakt. (Het oude gezegde dat je er maar één nodig hebt is dus niet waar!) Maar gegeven het feit dat de kans om zwanger te worden überhaupt maar een procent of twintig per cyclus is, wil je natuurlijk zoveel mogelijk zaadcellen in de race hebben. Dan is het geen goed idee om het ze moeilijk te maken om het eerste stukje te zwemmen door het spoelen van de vagina.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ,lijkt mij wel ! De zaad cellen leven (zijn actief) wel enige uren na de lozing ,er zullen er heus wel een groot aantal de douche overleven maar altijd veel minder .en ja het schijnt ook een strijd Vd sterkste zaadcel te zijn . Maar wel veel minder zaadcellen kunnen de strijd aan om het mogelijke wachtende eitje bevruchten .maar het kan altijd .een doorzetter . Met als gevolg een zwem kampioen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vooral niet goed is aan het gebruik van intieme douches, is het feit dat je ook jouw eigen vruchtbare afscheiding wegspoelt.
Op het moment dat je vruchtbaar bent verandert jouw afscheiding van dik/wittig naar rekbaar en doorzichtig zoals rauw eiwit.
Dat slijm zorgt ervoor dat de spermacellen de goede weg vinden, als je dat steeds wegspoelt werk je in elk geval moeder natuur een beetje tegen.

Ik zal niet zeggen dat je niet zwanger kan worden met het gebruik van intieme douches, maar ben er wel van overtuigd dat het de kansen (zoals je vroeg) wel verkleint.

Wil je ook graag veel succes wensen met het zwanger worden!! :)

Ik viel trouwens gewoon in slaap na het vrijen, nog zo gezellig en 's ochtends gewoon de douche in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind ik ook hoor hier kun je alles vragen.
lactacyd of andere intiem merken kunnen geen kwaad om het op een washandje te gebruiken en je daarmee te wassen. en dat geeft voldoende tegen het lekken. Maar als je echt een vaginale spoeling neemt waarmee je de vaginale douche inspuit dan schijn je toch verminderd vruchtbaar te zijn.
dus ik zou het dan toch bij gewoon wassen houden.
En als extra tip, als je na het vrijen een kussentje onder je billen legt en zo 10 minuutjes blijft liggen met je knieen opgetrokken dan zakt de sperma dieper weg en heb je meer kans op een zwangerschap.