Waarom zijn sommige mensen eigenlijk tegen het gebruik van hormoonzalf?

Ik kan me voorstellen dat vega's ertegen zijn omdat het dierlijke hormonene zijn.
Maar ook niet-vega's zijn ertegen en ik begrijp niet goed waarom. Ze komen op mijn vaak zo principieel over, maar ik ken het principe niet. Wie wel?
En eten we niet ook dierhormonen als we het vlees ervan eten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Hormoon zalf kan heel goed helpen tegen bepaalde huidklachten, met name mensen met exceem, jeuk of uitslag door allergie kunnen heel veel baat hebben bij het gebruik van hormoonzalf. De nadelige gevolgen en dus de reden waarom sommige mensen liever geen hormoonzalf willen gebruiken kunnen zijn;
De huid kan aanzienlijk dunner en strakker worden, je loopt de kans dat je op vrij jonge leeftijd er al geleefd uit ziet als het veelvuldig in het gezicht is gebruikt door de couperose (rode adertjes die dicht onder de huid liggen) die door de hormoonzalf sneller ontwikkeld wordt. Je krijgt snel blauwe plekken. De huid scheurt gemakkelijk en de kans op huidinfecties is groter. ECHTER is dit alles wel afhankelijk van de sterkte van de crème die je gebruikt en de frequentie. Dit wordt aangeduidt in klasse 1 (zeer licht), 2 (licht), 3 (sterk), 4 (zeer sterk).
Bij de zware klasses (nr3 en 4), heb je kans dat de hormonen door je huid wordt opgenomen en dit kan nadelige gevolgen hebben voor je lichaam doordat de functie van de bijnier verminderd. De bijnier maakt seroïden (hormonen) aan en dus zal je lichaam steeds meer afhankelijk worden van de crème in plaats van dat het nog moeite doet voor natuurlijk herstel.
Ook botontkalking komt voor en kan bij kinderen leiden vertraagde of verminderde groei.
Ik kan me dus voorstellen dat je voorzichtig bent in het gebruik, maar waarom je er zo principieel op tegen bent terwijl je er enorm veel baat bij kunt hebben (vooral mensen/kinderen met veel jeuk of pijn), zie ik ook niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Meestal zijn het synthetische hormonen. Waarom sommige mensen ertegen zijn kan ik niet beantwoorden, ik ken ze niet. Dus ik kom niet verder dan dat sommige mensen nu eenmaal zo ongeveer overal tegen zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens reageert jet lichaam vaak vrij goed op dergelijke hormonen, vooral in zalven, maar meestal niet langdurig en an helemaal niet definitief : het zijn symptoombestrijders. In dat opzicht kun je ze in de categorie niet-noodzakelijke geneesmiddelen plaatsen.

Inderdaad kun je via het eten van vlees ook sporen van dierlijke hormonen binnenkrijgen. Dat hoeft geen punt te zijn. Echter meestal gaat het om synthetische hormonen die dan weer in de vleesindustrie gebruikt worden (al weet ik niet pof het nog steeds op grote schaal gebeurt, maar helemaal verdwenen zal het niet zijn), en echt gezond is dat wellicht niet. Alles met mate dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn kind heeft erge eczeem en gebruikt hormoonzalf (corticosteroiden / voorgeschreven door dermatoloog), we zijn er afhankelijk van dus als het moet dan moet het maar. het is beter om er niet veel van te gebruiken, wij gebruiken het bijv. ook niet elke dag, voor kinderen is dat zowiezo anders.