wat is het met rhesus neg en pos ivm zwangerschap.

Ik heb als bloedgroep O+ en mijn vriend O- nou heb ik hierover gehoord dat bij zwangerschap dit problemen voor de baby kan opleveren, maar wat is dit precies? wie kan mij dit vertellen, en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Geen zorg, bij jou is het juist helemaal geen probleem.

Als de moeder - en de vader + heeft (dus precies andersom als bij jullie!), kan het dat de baby ook + heeft. Bij een eerste kind zorgt dat niet voor problemen, maar tijdens de geboorte komt het bloed van moeder en kind met elkaar in aanraking. Als reactie ontwikkelt de moeder dan antistoffen tegen die voor haar onbekende resusfactor.

Bij volgende kinderen kan dat voor problemen zorgen waarbij het immuunsysteem van de moeder het kind aanvalt. Overigens is dat in de praktijk geen probleem meer, dit wordt gemonitord en een zwangere vrouw met negatieve resusfactor krijgt injecties om die problemen te voorkomen.

Maar goed, dit geldt dus überhaupt niet voor jullie. Jouw lichaam zal geen antistoffen maken tegen het bloed van je kindje, geen probleem dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel moet men er rekening mee houden dat ook na een miskraam van een zwangerschap langer als 10 weken, een curretage of buitenbaarmoederlijke zwangerschap de moeder ook een anti D injectie nodig heft om het aanmaken van antistoffen tegen te gaan +1

Andere antwoorden (2)

Jij hebt een positieve rhesusfactor, dan is er sowieso geen probleem. Als de moeder een negatieve rhesusfactor heeft, en de baby een positieve, en er komt bloed van de baby in het lichaam van de moeder terecht, dan maakt de moeder antistoffen aan. Dat is voor deze baby geen probleem, maar wel voor een eventuele volgende baby die ook een positieve rhesusfactor heeft.
Maar omgekeerd werkt dat niet zo, dus voor jou is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke bloedgroep jouw vriend heeft daar zal een verloskundige/gynaecoloog niet naar kijken. Voor hun is alleen jouw rhesusfactor belangrijk, ze kunnen er immers niet voor de volle 100% vanuit gaan dat jouw vriend de vader is, ook al geven jullie dat aan.

Maar zoals al aangegeven, een moeder met positief bloed is in een zwangerschap geen probleem.