Een vraag over een 1 of 2-eiige tweeling

Een vriendin, zelf een 1-eiige tweeling, beweert dat een jongen en een meisje ook een 1-eiige tweelingen kunnen zijn. Dan deelt het eitje voor de genderbepaling, aldus mijn vriendin, komt heel weinig voor.
Ik heb geleerd dat een tweeling met verschillend geslacht 2-eiig is.
Wie kan uitsluitsel geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (6)

Een jongen en een meisje kunnen nooit een een-eiíg tweeling zijn. Deze zijn altijd identiek aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eitje voor genderbepaling bestaat niet. Het geslacht wordt bepaald door de zaadcel. Aangezien een zaadcel of een y of een x chromosoom heeft en niet beiden kan het ook niet delen in x en y. Dit nog even los van of een sterk gespecialiseerde cel als een zaadcel nog gaat delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan niet behalve als de jongen van binnen een meisje is en van buiten een jonge maar dan ben je geen 1-eige tweeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eeneiige tweeling is ALTIJD van hetzelfde geslacht! Het kan natuurlijk dat een tweeling van een jongen en een meisje op elkaar lijkt, maar het is dan altijd nog een twee-eiige tweeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In beginsel kan het voorkomen dat een eicel wordt bevrucht door 2 zaadcellen. Dat zouden dan een mannelijke (Y) en een vrouwelijke (X) zaadcel kunnen zijn. Het is echter niet mogelijk dat hier een 1-eiige tweeling uit ontstaat, omdat zo'n zwangerschap in een vroeg staduim zal eindigen in een miskraam, omdat het niet levensvatbaar is.
Jij hebt gewoon gelijk, een 1-eiige tweeling is van hetzelfde geslacht, een 2- eiige tweeling kan van hetzelfde of verschillend geslacht zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vriendin heeft gelijk. In zeer uitzonderlijke gevallen het mogelijk dat een eeneiige tweeling uit een jongen en een meisje bestaat. Dit heet het syndroom van klinefelter. Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Klinefelter

Toegevoegd na 37 minuten:
De link naar het syndroom van klinefelter beschrijft een uitzonderlijke situatie waarbij het mogelijk is dat een eeneiige tweeling ontstaat met een verschillend geslacht. Zie ook een ander wikipedia hierover waarin naar het syndroom wordt verwezen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eeneiige_tweeling
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Dat hele artikel gaat helemaal niet over tweelingen. Het syndroom van Klinefelter heeft er dus ook niets mee te maken. Heb je de vraag verkeerd begrepen?