wat betekende vroeger 10 dagen overtijd bij een zwangerschap

Tegenwoordig ben je 40 weken zwanger, vroeger werd er gepraat over 9 maanden. En dan zat je in de 10 dagen als je baby overtijd was? Hoe zit dit? Bedoelden ze daarmee 10 dagen na de 40 weken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Vroeger was dat tien dagen na de datum dat de huisarts had uitgerekend dat de bevalling zou moeten plaatsvinden.
Amadea
13 jaar geleden
De zwangerschap van een mens duurt gemiddeld 266 dagen, maar we tellen de eerste twee weken na de laatste menstruatie (dus voor de bevruchting) mee, en komen zo op een gemiddelde van 9 maanden, ofwel 9x4,4 is 40 weken. (39,6 weken). Geen verschil tussen vroeger en nu ; vroeger duurden negen maanden ook al 40 weken.
Op tijd ben je wanneer je bevalt tussen de 37e en de 42e week van de zwangerschap, wanneer de baby dus tussen de 37 en 40 weken oud is.

Normaal gesproken gebruiken artsen en verloskundigen kalendertjes / staatjes waarop aan de hand van de eerste dag van de laatste menstruatie precies negen maanden / veertig weken is aangegeven, en dat is dan de datum RONDOM wanneer je de baby kunt verwachten.
Het is echter onzin om als je 6 maart bent uitgerekend op 7 maart te zeggen dat je 'een dag te laat' bevalt. Of over tijd bent. Maar op 16 maart begin je het ongetwijfeld wel zat te worden en gaan we zeggen dat je over tijd bent. Of de baby ook daadwerkelijk over tijd IS, zie je pas als die geboren is. Laat geboren babies herken je aan de vrijwel vernix-vrije huid en de lange nagels. (Zie zien er trouwens niet úit in de couveuse, naast al die kleine prulletjes ;-) )

En ook dat over tijd zijn is trouwens maar zeer relatief en voornamelijk een gevoel; ik heb mijn oudste dochter met 31 weken gekregen (9 weken 'te vroeg'), en met de tweede lag ik alweer met 24 weken plat in het ziekenhuis. Met 30 weken mocht ik terug naar het streekziekenhuis, en tegen die tijd was ik het meer dan zat, en ik wist dat mijn baby (weer een meisje) het prima zou redden buiten de baarmoeder. Ik moest toen echter nog ruim twee volle weken wachten voor ze eindelijk, met 32 weken en 4 dagen geboren werd. Okee, ook ruim zeven weken te vroeg, maar ik heb me echt verschrikkelijk over tijd gevoeld. Terwijl ik toch nog ruimschoots aan de vlotte kant was.

Ik begrijp alleen uit je vraag niet zo goed wat je bedoelt met 10 dagen ? Welke tien dagen ? Ja, 10 dagen over tijd is tien dagen na de vantevoren geprikte datum van 9 maanden c.q. veertig weken na de laatste menstruatie.