Heeft iemand tijdens zwangerschap gebruik gemaakt van terramycin , had dit gevolgen?

Heb 2 maal oogzalf aangebracht met terramycine , nu zag ik later dat dit niet gebruikt mag worden tijdens zwangerschap , vind op het net enkel bijsluiter maar geen ervaringen van gebruikers tijdens zwangerschap , kan iemand mij helpen want ben vrij ongerust.. alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Met dit soort vragen kun je echt het beste terecht bij je huisarts.

Maar om je toch alvast een beetje gerust te stellen: ik kan alleen iets vinden over kwalijke gevolgen bij systemische (dus inwendige) inname van tetracyclines bij zwangere vrouwen omdat het de botopbouw van de foetus kan beïnvloeden. Gebruik van oogzalf wordt afgeraden omdat hier geen onderzoek naar is gedaan.

In de officiële bijsluiter staat dan ook niet 'niet gebruiken' maar 'voorzichtig gebruiken'. Het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat twee keer opbrengen enig langetermijneffect zal hebben.

Maar nogmaals: bel je dokter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het effect tijdens da zwangerschap en de lactatie van tertracyclinen is niet bekend. Men weet wel dat corticosteroïden de placenta passeren en daarom wordt gemaand tot voorzichtigheid. Bij een minimale hoeveelheid uitwendig gebruikte oogzalf zou ik me geen zorgen maken maar voorzichtigheidshalve kun je het beste naar een ander middel kijken, uiteraard in overleg met je arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dit soort vragen kun je het beste terecht bij de apotheek. Zij hebben toegang tot alle 1B teksten (hierin staan alle bijwerkingen, interaties etc van de medicijnen). Zij kunnen eventueel ook contact opnemen met de farmaceut die het medicijn op de markt brengt.

Ik kan me je bezorgdheid voorstellen, het is volgens mij niet nodig vanwege de zeer plaatselijke behandeling.