Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is die bruine streep die bij zwangerschap soms over de buik loop?

Van tussen de borsten tot de schaamstreek. Mijn vriendinnen hadden een heel donkere streep en ik maar heel licht. Ik ben nu 35 weken zwanger.
Wat is het doel ervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Onder invloed van zwangerschapshormonen maak je extra pigment aan. Op je buik kan daardoor een donkere streep ontstaan. Je kunt soms ook sneller bruin worden en als je sproetjes of moedervlekken hebt, kunnen die donkerder worden. Sommige vrouwen krijgen een zwangerschapsmasker op hun gezicht als ze te veel of te lang in de zon hebben gezeten. Ook op je buik verschijnt soms extra pigment in de vorm van een streep die van je navel naar beneden loopt. Deze lijn wordt linea nigra genoemd.

Als je bent bevallen verdwijnt de streep na verloop van tijd zelf.

Het heeft geen speciaal doel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De linea alba. Na 6 maanden wordt de linea alba een linea nigra (donker), een donkere lijn die wel goed zichtbaar is.
Bij sommige vrouwen loopt de lijn ook tot boven de navel door. De linea nigra is donkerder bij vrouwen met een donkere huid. Een paar maanden na de bevalling verdwijnt de lijn weer. Je ziet dat gepigmenteerde plaatsen donkerder worden zoals ook de tepels.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding