Kun je tijdens je stopweek onveilige seks hebben zonder zwanger te raken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
85.3K
Kimath
13 jaar geleden
Ik zou het risico niet nemen, zelfs met de pil is er een kleine kans dat je zwanger kunt raken. In je stopweek word je ongesteld, maar de werking van de pil gaat nog door. Het zou op zich wel kunnen, als je geen last hebt van diarree of braken (dit vermindert werking van de pil).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de gok al genomen... maar kon nergens informatie vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die staat in de bijsluiter van je pil : de pil beschermt je gedurende de hele cyclus voor zwangerschap, dus OOK in de stopweek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niet eens een stopweek te houden, da's nog makkelijker. De stopweek is bedacht door de pillenindustrie omdat ze dachten dat vrouwen dat natuurlijker vonden. Maar eigenlijk is de stopweek onnodig. Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/32834-de-pil-doorslikken-geen-stopweek-is-het-schadelijk.html Ik slik de pil minimaal 3 maanden door en dat bevalt mij prima!

Antwoorden (6)

Lees de gebruiksaanwijzing die bij de pil zit. Als je volgens voorschrift de pil inneemt, ben je tijdens de stopweek (die bij de meeste anticonceptiepillen niet nodig is) ook beschermd.
Kijk wel uit als je kort na het innemen van de pil gebraakt hebt, ernstige diarree hebt gehad of een antibioticakuur hebt gehad: dan is de werking van de pil verminderd en ben je dus niet beschermd, ook niet buiten de stopweek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens. Bij normaal gebruik ben je ook beschermd tijdens de stopweek.
Ja, je kunt een geslachtsziekte oplopen, zonder zwanger te raken..

(Maar je wordt in de stopweek niet zwanger)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed +
Nee, je kunt nooit onveilige seks hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo, dat is toch een keuze? ;O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens ; zonder onveilige seks zou ik nooit kinderen hebben kunnen krijgen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja som, alle risico's die je bewust neemt zijn je eigen keuzes.
Marleen, afhankelijk van definitie "veilig".
"Onbeschermd tegen zwangerschap" is niet hetzelfde als onveilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar van veilige seks (dus met het oog op het voorkomen van geslachtsziektes) wordt je in de regel natuurlijk niet zwanger. Anders was het ook niet veilig ;-) Daarmee is 'veilig' altijd zwangerchapsverhoedend, maar zwangerschapsverhoedend hoeft niet 'veilig' te zijn. De pil , bijvoorbeeld, of het spiraaltje. Of sterilisatie. Allemaal niet veilig, maar zwanger wordt je er niet van. Je kunt dus wel degelijk onveilige seks hebben, met zekere regelmaat en jarenlang zelfs, zolang je je -als je geen kinderen wilt - maar behoed tegen zwanger worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw laatste alinea: als je dat doet met een vaste partner van wie je weet dat die geen soa's/aids heeft, dan noem ik dat wel veilige seks.
Of is dat onnozel?
Want je kunt nooit 100% zeker weten wat die partner doet en dan is seks altijd onveilig.
Als de kans op geslachtsziekten volledig uitgesloten is (in een vaste relatie bijvoorbeeld) kun je best een keer onveilige seks hebben.
En de kans dat je in je stopweek zwanger wordt is inderdaad minimaal, net zo groot als in de weken dat je wel slikt, maar : zeg NOOIT nooit. In principe beschermt de pil je tijdens de hele cyclus, ook tijdens de week waarin je geen pilletjes neemt. Je hoeft dus niet standaard de menstruatieweek 'over te slaan' om de kans op zwangerschap te verkleinen.

Natuurlijk is ook de pil niet 100 % zeker (dat is geen enkel voorbehoedsmiddel) maar met een zwangerschapscijfer van rond de 1 zit je behoorlijk safe.

Is zwanger worden echt op geen enkele manier een optie, dan moet je gewoon helemaal geen seks hebben want zelfs een combinatie van goede voorbehoedsmiddelen geeft geen waterdichte garantie. Zo simpel is dat. Maar de pil heeft goede papieren als 'stand-alone'- anticonceptiemiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens.
Ja, als je de Pil normaal slikt ben je ook tijdens de stopweek beschermd tegen zwangerschap.
Niet tegen SOA´s.