Oneens zijn met de arbo-arts ?

Een vriendin van mij, moslima, is zwanger, maar heeft een erg lage bloeddruk, waardoor ze regelmatig van haar stokje afgaat.
In goed overleg met haar huisarts, i.v.m. zwangerschap,voeding en medicijnen en geloof, schrijft haar huisarts voor, dat ze veel rust moet nemen.
Ze heeft enkele medicijnen om het ijzergehalte op te krikken, maar kan dus niet alle medicijnen gebruiken, i.v.m. haar zwangerschap.
Wat wil de arbo-arts van het UVW, dat ze volgende week vrolijk aan het werk gaat.
Beetje vreemd, daar ze in de verpleging zit, en nachtdiensten draait.
De arbo-arts is van mening, dat ze dat gewoon aan kan.
Ze heeft vorige maand, een maal toegegeven, om het te proberen, met het gevolg dat ze dus daar flauw viel.
Resulteert dus, dat ze nu thuis zit.
Het allervreemdste is, dat haar werkgever haar helemaal niet pusht, er alle begrip voor heeft.
De huisarts zegt hier niks tegen te kunnen doen, zelf al gelezen, dat het mogelijk is om een second-opinion aan te vragen, maar toch.
Wat is hier ethisch aan ?
Kan men bijvoorbeeld ergens een klacht indienen bij een medisch tucht college of zo ?
en zou zoiets lonen ?
Ze is nu zo`n 5 maanden zwanger, waarvan ze nu zo`n 2,5 maand ziek thuis zit.
Ik begrijp, en zij ook, dat een normale zwangerschap, geen ziekte is, maar dit vind ik toch wel heel erg doordrammen.
Ze krijgt nu zelfs een thuisbeoordeling.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Vind het helemaal niet vreemd, dat ze goed beoordeeld wordt en dat er gekeken wordt, of ze weer in staat is om te werken.

Het is niet normaal dat er bij zwangerschap na 2,5 maand al niet meer gewerkt wordt. Zoals het nu loopt, zal uw vriendin de rest van de zwangerschap ook niet meer aan het werk gaan. Het is dan logisch, dat er goed beoordeeld gaat worden hoe dit kan en of hier iets aan gedaan kan worden. Is ook in het belang van uw vriendin.

Ik snap trouwens niet wat het belang is, om te melden dat uw vriendin moslima is. Dat doet in dit geval niet ter zake.

De arbo-arts kan ze de situatie nogmaals voorschotelen. Ook de laatste keer flauwvallen tijdens het werk. Daarna zal er beoordeeld worden, hoe nu verder. Arboarts kan bijvoorbeeld de werkgever voorstellen, haar niet meer in te plannen voor nachtdiensten, om maar iets te noemen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doel met het oog op varkensvlees, bevatten veel ijzer, en helaas, moslims mogen geen varkensvlees nuttigen, vandaar.
Dan kan je eventueel erg duur rundvlees aanschaffen, alleen dat moet je beurs ook maar aankunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin, om extra ijzer binnen te krijgen hoef je echt geen varkensvlees te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, ijzer zit in heel erg veel dingen, ik ben vegetarier en heb een heel erg goed ijzer gehalte doordat ik veel groente eet met ijzer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
appelstroop en spinazie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ferrograd

Andere antwoorden (2)

Als zij er zeker van is dat ze gelijk krijgt kan ze een second opinion aanvragen bij het UWV. Dan krijg je een andere arts.
Maar als deze arts het eens is het de eerste arts moet je de kosten hiervoor zelf betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet als antwoord op je vraag, maar heeft er wel mee te maken: Ik had tijdens mijn zwangerschap ook een heel lage bloeddruk, waardoor ik af en toe bijna flauwviel en ook naar huis moest uit mijn werk.
Ik kreeg als tip om zoute dingen te eten zoals cup-a-soup en zoute dropjes, dat heeft bij mij heel erg geholpen.
Wens je vriendin sterkte en een goede zwangerschap.