Wat moet ik doen? 2 vriendinnen trekken voor mijn gevoel steeds meer met elkaar op.

Mijn beste vriendin trekt de laatste tijd steeds meer naar een andere vriendin van mij toe. Ik heb altijd angst om mijn beste vriendin kwijt te raken dus ik ben er ook gevoelig voor. Ik voel me hier niet goed bij en ben heel bang dat ze mij niet meer zo leuk vind. Vaak voel ik me de minst leuke en dit bevestigd het dan een beetje.
Ik uit wel vaker mijn onzekerheid maar wat moet ik nu doen? Misschien heb ik het wel mis en zij mogen natuurlijk ook met elkaar omgaan.
Heeft iemand tips voor mij want ik zit er wel mee.

Ik ben geen puber meer maar 25 jaar.

Weet jij het antwoord?

/2500

Juist door die angst die je hebt zul je elk klein dingetje wat gebeurd zien als een bevestiging van die angst, waardoor de angst groter wordt en je zelfs nog meer als bevestiging zal gaan zien. Dit is een vicieuze cirkel die steeds erger wordt. Nog erger is dat als je je daar naar gaat gedragen dat het resultaat zou kunnen zijn dat er gebeurd waar je bang voor bent. Als je het geuit hebt naar je vriendin dan mag ik aannemen dat ze er van op de hoogte zijn. Je verteld niet wat daar hun reactie op was. Let wel op als je dit blijft vertellen, zal dit averechts gaan werken. Misschien is er wel gewoon een periode dat ze toevallig even een aantal meer dingen doen die tegelijkertijd hun interesse heeft. Nodig ieder apart eens uit voor iets leuks op jouw initiatief. Zodat jij ook iets hebt wat je met ieder van die twee samen hebt, net zoals hun twee ook iets samen hebben. Dan wordt je onzekerheid vanzelf minder, omdat jullie dan allemaal ook dingen hebben die je misschien met maar 1 samen deelt. Toegevoegd na 56 seconden: O ja, ik vind het al goed van je dat je zegt: voor mijn gevoel, en dat je dus wel zelf inziet dat dit gevoel helemaal aan jezelf kan liggen en dus geen waarheid hoeft te zijn.

je bent 25 jaar dat klinkt appart want als je het leest zou je zo denken dat je 14 bent . maar probeer meer contact met je bff te maken. spreek vaker af en doe meer dingen samen. okal klinkt het kinderachtig hou een slaapparty (voor jullie 2). of ga uit eten. in iedergeval je moet veel leuke dingen met haar doen en veel lol maken (maar dat komt natuurlijk (en hopelijk) vanzelf)

Ik kan me voorstellen dat je hier verdrietig over bent. Je wilt graag uniek en bijzonder zijn voor je beste vriendin, en het idee dat daar iemand tussen zou kunnen komen alleen al kan je intens verdrietig maken. Maar er is maar een manier om er echt achter te komen: Praat met je vriendin over je zorgen. Niet zomaar voor de vuist weg, maar kies een moment waarop je echt even openstaat voor elkaar. Uit in ale eerlijkheid je angst en verdriet, en luister werkelijk naar haar antwoord. Misschien haal je je slechts muizenissen in je hoofd. En ja, misschien trekt je vriendin inderdaad meer naar iemand anders toe. Ook dan is het beter om te weten waar je aan toe bent, dan om in verdriet en onzekerheid te blijven. Mijn ervaring na 46 is, dat vrienden komen en gaan, op 1 of 2 enkelingen na, die echt je hele leven bij je blijven. Echt, het komt goed. Mensen zullen altijd op het goede moment in je leven komen, blijven of weer vertrekken. Als ze komen, zul je ze herkennen, en als ze gaan doet dat verdriet. Maar weet en vertrouw dan, dat het bij je leven hoort, en dat het echt niet voor niks is. Veel sterkte, en ik hoop echt voor jou dat deze vriendin een 'blijvertje' is, die je voor het leven hebt.

Beste Hil, ik kan alleen spreken uit eigen ervaring. Helaas is er in een relaties van 3 mensen altijd 1 iemand die er buiten valt, omdat 2 altijd net iets meer kunnen opschieten met elkaar. Je ziet het bij collega's, bij zussen en bij vriendinnen. Het lijkt wel een natuurlijk iets, alsof er onbewust een zondebok gezocht word door de anderen. Als je het inziet en accepteert ben je al een heel stuk verder om het te relativeren en bepaal je toch zelf of je je hierbij goed voelt of wellicht verder gaat zonder of minder met deze mensen.

Blijf in elk geval jezelf en ga je niet anders gedragen, in de hoop dat deze twee vriendinnen jou weer het meest interessante gaan vinden. Verder is het verstandig, om niet meer met deze twee vriendinnen samen af te spreken, maar alleen nog als je met een van de twee samen bent. Verder kun je er niet veel aan veranderen. Je kunt ze niet verbieden, om samen op te trekken. Ik zou het ook niet ter sprake brengen. Wat je aan de ene vriendin vertelt, komt zeker ook bij de ander terecht. Levert niks op. Kijk ondertussen rond. Misschien kom je ook wel andere leuke mensen tegen. Op die manier vergroot je je vriendenkring. Enne, introduceer deze nieuwe vrienden niet bij deze twee dames. Daarmee voorkom je dat je weer het aanhangsel wordt.

Nou, die angst komt natuurlijk niet zomaar ergens vandaan. En die angst zorgt er ook wel een beetje voor dat je verwachtingen uitkomen. Ik ken sommige mensen die ook die angst hebben en die daardoor juist de ander 'claimen'. Ze worden iets te aanhankelijk en ze laten doorschemeren dat ze diegene bij zich wil houden. Allemaal op non-verbale wijze en heel subtiel. Waar komt nu die angst vandaan, waar en wanneer heb jij dat nu voor het eerst meegemaakt en ben je er zo bang voor geworden? --- Aan de andere kant, mensen veranderen met de loop der tijd. Ook vriendschappen lopen daardoor anders. Niet slecht, maar gewoon anders. Daarvoor in plaats leer je weer andere nieuwe vrienden kennen. Die dan op dat moment beter in jou leven passen.

Je bent niet alleen maar vrienden omdat je elkaar leuk vindt. Als vriendschap alleen afhangt van jouw X-factor waarmee je de ander zou kunnen 'entertainen', ja dan heb je echt reden om zenuwachtig te worden. Alsof je elke keer op auditie moet voor de jury 'vriendin'... Het feit dat je bang bent om je vriendin kwijt te raken laat zien hoe blij bent met je beste vriendin. Communiceer dat zonder in een concurrentiestrijd te vervallen. Laat zien hoe blij je met je vriendin bent. Hierboven staan al genoeg tips die je daarvoor kunt gebruiken. Ik denk dat tijd, aandacht en goed luisteren heel belangrijke zijn. WEES BLIJ DAT JE DE MINST LEUKE BENT! Ik kan me de laatste tijd zo ergeren aan mensen die alles maar LEUK moeten vinden. Het leven is niet leuk. Je bent hier niet om vermaakt te worden. Liefde en vriendschap gaan veel dieper dan dat, tenminste dat mag ik toch hopen. Nog effe het gedichtje van Toon Hermans (man was vorige week nog op tuvu): Je hebt iemand nodig, stil en oprecht die, als het erop aan komt, voor je bidt en voor je vecht. Iemand die met je lacht en met je grient. Dan pas kun je zeggen: 'Ik heb een vriend'. Dat is toch heel andere koek dan iemand die je leuk vindt? Weet je wat leuk is? Een konijntje op schoot. Wil jij een konijntje op schoot zijn? Nou dan!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100