Hoe gaat het in ze werk als een vrouw draagmoeder wil worden?

Ik ken mensen die hier behoefte aan hebben , zelfs een man die wel met een vrouw is maar zij beter geen kinderen zelf kan krijgen/maken door mobiliteitsproblemen . Dus niet alleen stellen van twee mannen . Ikzelf wil het Niet worden , maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar hoe dat nou in ze werk gaat ? Want ik neem aan dat dat oa vrouwen zijn die zelf geen kinderen willen en met een partner zijn ongeacht wat , en die sowieso stabiel moeten zijn ivm hoeveel invloed dat op een kind zelf heeft , het baren .
Ik ben benieuwd hoe zij aan dat beroep komen ?

een jaar geleden
1.9K
Inekez1
een jaar geleden
Draagmoeder zijn is volgens mij geen beroep! Ik ken 2 stellen die kinderen hebben van draagmoeders. Ene stel heeft 2 kinderen, beide van dezelfde draagmoeder, namelijk de nicht van de vrouw die zelf geen kinderen kan krijgen. Die draagmoeder is kunstmatig bevrucht met het sperma van de man van het stel. De draagmoeder in kwestie is alleen draagmoeder van deze 2 kinderen, naast de 3 (oudere) kinderen die zij en haar man zelf al hadden. Ander stel (2 mannen) hebben 1 kindje. Man A en de zus van man B zijn de biologische ouders. Ook in dit geval had de draagmoeder zelf al kinderen en is het draagmoederschap ontstaan uit directe familiecontacten.

Antwoorden (1)

Een draagmoeder of surrogaatmoeder is een vrouw die een kindje draagt voor ouders die zelf niet zwanger kunnen worden. Na de geboorte staat zij het kind af aan de wensouder(s).

Draagmoederschap kan plaatsvinden doordat de draagmoeder via kunstmatige inseminatie wordt bevrucht met het zaad van een wensvader. Ook kan een bevruchte eicel door middel van IVF of ICSI in de baarmoeder van de surrogaatmoeder worden geplaatst. Na de geboorte adopteren de wensouders het kind.

Het vinden van een draagmoeder
Het is in Nederland verboden om wegens commerciële redenen draagmoeder te worden. Je mag dus niet betaald krijgen voor het draagmoederschap.

In de praktijk komt het vrijwel niet voor dat iemand draagmoeder wil zijn voor een onbekende. De meeste mensen vragen in hun directe omgeving of iemand hun kind wil dragen. Omdat dit nogal wat van de draagmoeder vraagt, kan het moeilijk zijn om iemand te vinden.
Juridische kanten aan draagmoederschap
Juridisch moet je bij draagmoederschap een aantal dingen goed regelen. De vrouw die het kind baart is voor de wet automatisch de moeder en wanneer de draagmoeder getrouwd is, is haar partner automatisch de vader.

Na de geboorte kunnen de draagouders de Raad voor de Kinderbescherming vragen ze te ontheffen uit het ouderlijk gezag. De wensouders moeten de raad juist om toestemming vragen om het kind in hun gezin op te nemen.

De wensouders dienen vervolgens bij de rechter voogdij over het kind aan te vragen. Na een jaar kunnen ze bij de rechter ook om adoptie vragen.

Afspraken tussen wensouders en draagmoeder
De meeste wensouders en draagmoeders kennen elkaar goed. Het zijn bijvoorbeeld zussen of goede vriendinnen. Natuurlijk wil je dat het draagmoederschap jullie relatie niet negatief beïnvloedt. Je zult daarom duidelijke afspraken moeten maken, zowel voor de periode waarin ze draagmoeder is, als daarna.
een jaar geleden
Siri1995
een jaar geleden
Dank voor de informatie ,
Zou dat ook kunnen bij een beroemd persoon ? Dat een beroemde vrouw vrienden of kennissen in haar vriendengroep heeft en haar deze vraag stellen . Of zijn er wetten dat beroemdheden dit niet mogen ? Zo ja , hoe zit dat dan ?