kan mijn moeder mij uit het huis zetten als ik maar 18 jaar ben en nog studeer?

Ik ben 18 jaar oud, heb 1 maand universiteit richting gevolgd maar de interesse was snel weg, nu ga ik een economische richting volgen aan de hoge school..

Het probleem is dat mijn moeder het financieel zeer moeilijk heeft, ze is alleenstaand door een echtscheiding en elke maand moet ze geld vragen aan haar ouders en van haar kleine spaarrekening geld nemen om te overleven.

Ze koopt niets van basisnodigheden voor mij zoals kleren of onderhoudspullen(scheermachine, soms gezondheid.. etc)

de laatste paar maanden kan ze zelfs niet meer voor eten zorgen, nu is het gemiddeld 10 dagen per maand dat ik niks te eten heb gespreid over 4-5weken.

Het avondeten dat ze dan soms maakt is ook vaak niet genoeg, meestal maar 2 ingrediënten en zeer weinig, het gebeurd dus vaak dat ik nog veel honger heb na het avondeten.

toen ik er deze avond er haar een preek over gaf dat ze kan gaan shoppen in het stad maar nog niet eens de basis kan doen voor mij dreigde ze ermee mij uit het huis te zetten en me niet meer te helpen overleven.

ik denk door de slechte band met mijn moeder en de financiële situatie die per maand verslechtert dat het maar een kwestie van tijd is voor ze mij uit het huis gooit en ik dakloos wordt.

Met mijn vader heb ik al jaren geen contact dus daar kan ik ook niet terecht.

en werken om in leven te blijven en ondertussen studeren zonder enige financiële hulp van familie lijkt me onmogelijk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee dat kan niet. Als je 18 bent ben je financieel zelfstandig, zoals dat heet. Dat betekent dat je ouders niet meer verantwoordelijk zijn voor financiële zaken, zoals verzekeringen, abonnementen, schulden, etcetera. Maar tot je 21e hebben je ouders nog een onderhoudsplicht en zijn zij verplicht jou te onderhouden, oftewel: onderdak bieden, eten en andere basisbehoeften bieden. Dus nee, je moeder mag je niet zomaar op straat zetten. Maar zoals je zelf al zegt: je moeder zit zelf in financiële nood en kan zichzelf en jou nu niet goed onderhouden. Als je 18 bent kun je dat niet zomaar alleen naar je moeder toeschuiven en zul je zelf ook verantwoordelijkheid moeten nemen. Toen ik nog studeerde was je een uitzondering als je naast je studie niet werkte, en zolang is dat nu ook weer niet geleden. Dus waarom zou dat niet kunnen? Zorg er in elk geval voor dat je jezelf kunt redden, dat is voor ook een stuk fijner. Een studentenkamer vinden kan een uitdaging zijn momenteel, maar werk is er wel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100