Kan je in de kraamweek al overproductie hebben?

Iemand vertelde me dit. Maar kan dit zo snel al? Ik dacht dat het in het begin vooral geregeld werd door je kindje en je wel stuwing en lekkende tepels hebt natuurlijk, maar kan je in de kraamweek al van een overproductie spreken?

2 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Ja, dat is mogelijk. Een pas bevallen vrouw kan sterke toeschietreflexen hebben, stuwing na de eerste dagen en veel melkverlies tussen de voedingen door (en daarmee meer kans hebben op verstopte melkkanalen en borstontsteking). Dat kan zelfs in het kraambed al gebeuren.

In de eerste weken na de geboorte moeten moeder en kind zich op elkaar instellen. De borsten lopen soms wat achter met de productie en soms werken ze al te enthousiast, met als gevolg een overdadige melkproductie. De aanleg van de moeder speelt hierbij tevens een rol; de ene vrouw maakt gemakkelijker veel melk dan de andere. Ook de hoeveelheid klierweefsel en de lengte van de melkkanalen maken uit. Veel klierweefsel en lange melkkanalen betekent dat er veel melk in de borsten past voordat het vervelend vol aanvoelt. Sommige moeders kunnen daardoor een grote voorraad melk opbouwen, voordat de melkklieren in de gaten krijgen dat er minder melk nodig is.
Amadea