waarom krijsen sommige baby's zo heftig bij honger enz?

Natuurlijk zijn er 100 redenen waarom baby' s krijsen. Het gaat me erom waarom dit soms zo heftig is. Ik zie nu bij mijn kleinzoon dat die regelrecht woest wordt als mijn dochter niet alles laat vallen om hem te voeden. hij stampt dan met zijn benen, mept en krijst zo dat hij er zich bij verslikt. nochtans voedt ze hem telkens hij honger heeft dus niet via een tijdschema. En dan drinkt hij alsof hij al twee dagen honger lijdt.
Ik snap natuurlijk dat baby's niet kunnen spreken en dus huilen, maar waarom soms die woede en dat gekrijs alsof er hen iets vreselijks gebeurt?

liveisgreat
2 jaar geleden
1.7K
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Zo'n temperamentvol meisje heb ik ook. Maar niet elke dag. Mijn dochtertje (nu 10 maanden) was direct na de geboorte al zo. Als ze niet meteen de borst kreeg wanneer ze honger had, werd ze echt boos. De verpleegkundige op de kraamafdeling noemde haar "donderkopje"
Nu is dat gelukkig helemaal niet meer zo. Heel soms nog met bepaalde dingen, zoals schone luier en als dat verschonen dan te lang duurt. Of als ze verplicht even moet uitbuiken na het eten in de kinderstoel.
Inekez1
2 jaar geleden
Zou het kunnen dat je kleinzoon al honger heeft voordat hij begint met krijsen, maar dat hij dat dan veel subtieler (of misschien helemaal niet) laat merken? Als zijn manier van vragen om voeding niet wordt opgemerkt en hij na een tijd alleen maar meer honger krijgt, is het verklaarbaar dat hij dan boos en gefrustreerd wordt. Misschien is het een idee om toch via een schema te werken, of gewoon zoals het uitkomt maar dan wel dat het initiatief van de ouders komt en niet van het kind. Het is daarbij wel belangrijk dat de ouders het moment van beginnen met krijsen voor zijn.
Op die manier leert het kind wellicht (als dat al zo werkt bij baby's...) dat het kan vertrouwen op de ouders omdat die altijd wel op tijd zorgen voor voldoende voeding. En bovendien (als het kind ouder wordt) is het handig dat het kind leert dat er gegeten wordt op bepaalde tijden en niet te pas en te onpas als het kind daar zin in heeft.
Inekez1
2 jaar geleden
Baby's kunnen nog maar in beperkte mate communiceren, maar ze kunnen wel veel meer dan alleen maar huilen als ze ergens behoefte aan hebben. Probeer eens te letten op de subtiele signalen (geluidjes, bewegingen en/of gezichtsuitdrukkingen). Voor ouders en baby's zijn er cursussen babygebaren, waarin vooral de ouders leren welke gebaren of signalen baby's van nature gebruiken om bepaalde behoeftes aan te geven en welke gebaren je bewust kunt aanleren als het kindje iets ouder wordt, maar nog lang niet aan woordjes toe is. Baby's doen dat veel vanuit instinct. Worden die signalen nooit opgepikt door de ouders, dan leert het kind het snel weer af. Merkt het kindje dat zijn signalen wel worden begrepen, dan zal dat stimuleren tot het gebruik van meer signalen.

Het beste antwoord

Een kwestie van genetica en temperament.

Er zijn ook volwassenen die stampei maken als ze niet direct krijgen wat ze willen (frustratieagressie). Bijvoorbeeld: mensen bij een eerstehulppost die voor een niet spoedeisend probleem toch direct geholpen willen worden. Dit leidt soms tot agressieve reacties in de wachtkamer.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat baby’s die zo heftig reageren later ook zo worden. Hierbij spelen aanleg, karakter en opvoeding (zelfbeheersing) een rol.
Toegevoegd op 16 september 2021 08:19: tekst
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk niet dat het alleen bij baby’s is.
Neem de volwassen of jonger etc. Als voorbeeld als wij honger hebben dan zullen we ook wat woester worden omdat we een lege maag hebben waardoor we minder goed gaan functioneren en dat zal ons storen. We willen daarom zo snel mogelijk voedsel eten om soort van ook tot rust te komen.
Wij zijn eigenlijk net hetzelfde het verschil is wij zullen niet krijsen als we honger hebben, maar gewoon wat woester worden tot we ons voedsel hebben.
Ik hoop dat dit u vraag heeft beantwoord