Hoe kom ik af van angst om mijn moeder te verlaten?

Af en toe voor het slapen gaan denk ik aan de toekomst. Aan de tijden dat ik uit huis ga of trouw en het huis verlaat. Mijn broers en zussen die zijn allemaal al uit huis ik ben de laatste die het huis zal verlaten. En op het moment dat ik ook weg ben is mijn moeder eigenlijk overdag alleen thuis want mijn vader die werk. Wij doen alles samen met mijn moeder we zijn eigenlijk gewoon beste vriendinnetjes. Wanneer ik denk aan de tijd dat ik uit huis ben word ik emotioneel en lig ik echt een paar uur te janken. Met pijn in mijn buik van verdriet. Hoe kom ik af van de angst om haar te verlaten? Iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2K
Ritsuka
2 jaar geleden
Hoe oud ben je?

Antwoorden (1)

Besef dat je nu nog niet volwassen bent. Nu zit je nog in de puberteit en heb je veel meer last van angsten en stemmingswisselingen. Technisch: de ontwikkeling van het deel van de hersenen (pre-frontale cortex) dat voor de rede, relativering en lange termijn planning moet zorgen en het gedrag moet bijsturen, ontwikkelt zich pas in de latere puberjaren. Dat is evolutionair zo gegroeid. Het doel is dat het kind zich gaat losmaken van ouders en zijn/haar eigen leven gaat leiden om uiteindelijk weg van de familie naar een partner te zoeken.

Als je het huis uitgaat, zul je een andere persoon zijn dan je nu bent. Je zult natuurlijk ook dan moeite hebben je moeder te verlaten, maar tegelijk beseffen dat je haar niet echt verlaat. Je kunt haar nog elke dag bellen, op bezoek komen, etc. Zij zal ook niet anders willen dan dat jij je eigen leven gaat leiden. Daar is ze een moeder voor.