Zijn er online hulpmiddelen voor ouders om de Nederlandse taalontwikkeling van hun kind te stimuleren?

Hierbij doel ik op anderstalige gezinnen waarvan het kind een taalachterstand heeft. Ik ben op zoek naar een website waar uitleg en tips op staan voor de ouders en bv. spelletjes die de ouders met hun kinderen kunnen doen om de taalontwikkeling te stimuleren. Het hoeft niet per see een website te zijn, een app of een computerprogramma voldoet ook. Alvast bedankt voor het meedenken en zoeken!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Ga eens naar de bieb, als die weer open is, of zoek daar online. Op de meeste bibliotheken hebben ze programma's en/of ideeën hoe je taalachterstand het beste aan kunt pakken. Is er geen bieb? vraag dan eens bij de gemeente naar mogelijkheden
3 jaar geleden
Kinderen die Nederlands als tweede taal leren, hebben vaak ouders die geen Nederlands als moedertaal beheersen. Soms wel één ouder.

Jouw vraag gaat over een kind met een taalachterstand.
Heeft het kind sowieso een achterstand? Dus ook in de moedertaal?
Of heeft het kind alleen een achterstand in de Nederlandse taal?
Dit is zeer belangrijk om te weten. Indien het kind ook een achterstand heeft in de moedertaal, kan er meer aan de hand zijn, zoals een laag iq.
Dan mag je van het Nederlands misschien ook minder verwachten.

Ongeacht de taal die de ouders beheersen, is het heel belangrijk dat er (voor)gelezen wordt, Nederlandstalige programma’s bekeken worden, veel wordt gecommuniceerd etc.
Dus niet: kind gamen en pap en mam voor de televisie.
Interactie in welke taal ook is belangrijk.

Omdat ik de leeftijd niet weet van het kind, is het moeilijk om het perfecte antwoord te geven.
Maar zorg dus voor boeken, programma’s, spelletjes in het Nederlands.

Een fijne site:
https://www.nt2.nl/nl/dossier/nt2_voor_kinderen/helpen_met_nederlands

En, vraag gerust aan de ouders of jullie samen met de leerkracht van het kind (als het kind naar school gaat) een gesprek kunnen hebben.
Scholen, speelzalen geven ook graag tips en materiaal.