Heeft mijn kind vanaf zijn 18e (weer) recht op kinderalimentatie terwijl hij al 5 jaar weer bij mij woonde?

Er zijn 3 kinderen. De oudste kwam direct na de scheiding bij mij wonen en de andere twee 50/50 maar jongste op naam van min ex. Vanwege de situatie was er van mijn kant een alimentatieplicht.(mijn ex had/heeft geen inkomen). Na twee jaar kwamen alle kinderen bij mij wonen. En 5 jaar later is de de jongste uit huis gegaan. Ze is nu 20 en las ergens dat ze recht heeft op de alimentatie vanaf haar 18e. Maar er was al 5 jaar geen sprake meer van alimentatie en daarom is het ook nooit meer besproken. Nu verwacht ze 12.000 euro van mij. Is dit terecht?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
tinus1969
3 jaar geleden
Waar leefde je dochter de afgelopen twee jaar van?

Antwoorden (1)

Als uw kind bij u woont, hoeft u geen kinderalimentatie te betalen. U draagt dan zorg voor het kind.
Kinderalimentatie stopt niet automatisch als uw kind 18 wordt. Kinderalimentatie stopt uiterlijk als uw kind 21 jaar wordt. De alimentatie stopt wel eerder als uw kind financieel zelfstandig is. Iemand is financieel zelfstandig als hij of zij een baan met minimaal het minimumjeugdloon heeft. Is uw kind niet financieel zelfstandig met 18 jaar? Dan is het voor het kind mogelijk om de kinderalimentatie zelf te ontvangen.

Als ouder bent u na de 18e verjaardag niet meer financieel verantwoordelijk voor uw kind. Uw kind kan bijvoorbeeld zonder toestemming abonnementen afsluiten. Eventuele aankopen of leningen die uw kind afsluit kunt u niet meer terugdraaien. Uw kind is zelf verantwoordelijk voor eventuele schulden, betalingsachterstanden en afgesloten contracten.

Als ouder blijft u onderhoudsplichtig totdat uw kind 21 jaar wordt. Dat betekent dat u er nog steeds verantwoordelijk voor bent dat uw kind onderdak, kleding, voeding, scholing en medische hulp krijgt.

Kortom, was uw dochter financieel onafhankelijk vanaf haar 18e? Mogelijk was ze dit niet volledig en zal zij recht hebben op een gedeeltelijke financiële ondersteuning van haar ouders. Ook kinderen zonder gescheiden ouders hebben recht op financiële ondersteuning van hun ouders als ze bijvoorbeeld gaan studeren. Er zijn allerlei rekenformules voor de ouderlijke bijdrage.
Daarnaast kunnen kinderen die werken, maar nog thuis wonen ook kostgeld betalen. Ook wanneer de ouders gescheiden zijn.
Het is dus tekort door de bocht om alle maanden vanaf haar 18e kinderalimentatie te vragen.