Hoe kan ik de omgang met mijn vader verbeteren?

Hoi, ik ben 20 jaar jong en heb moeite met de omgang met mijn vader. Hij heeft een heel moeilijk karakter. Als kind was hij onvoorspelbaar spontaan aggressief. Wat achtergrond informatie.

Hij heeft geen psychiatrische stoornis. Hij is geobserdeerd met straffen en moordzuchtige fantasieën. Hij haat kinderen. Mijn jeugd was niet alte best als kind werd ik overal voor gestraft voor geboren worden als meisje, voor niet in de juiste volgorde eten dus eerst vlees daarna aardapelen en dan groentes. De straffen varierde van vernedering, geweld, geschreeuw en dreigmenten. De regels veranderen hij elke dag en daarmee ook de straffen zonder eerst te overleggen

Nu kan ik niet uithuis, omdat ik te veel last van depressieve en traumatische klachten. Ik heb geen vrienden , nooit gehad. Dus ik moet nog zeker een paar jaar met hem uithouden

Nu weet ik niet wat ik kan doen. Om de omgang tussen ons te verbeteren. Of om met hem om te gaan

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
Pieterke
3 jaar geleden
Je vader zal niet veranderen.Hij is geestelijk ziek en heeft kennelijk niet de wil of de mogelijkheid daar iets aan te doen. Ik denk dat het daarom beter is het huis uit te gaan en om hulp te zoeken voor je problemen. Misschien is begeleid wonen een optie voor jou. Bespreek e.e.a. eens met je huisarts. Hij of zij kan je doorverwijzen naar een instantie en/of psycholoog.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Je schrijft: "Hij heeft geen psychiatrische stoornis. Hij is geobserdeerd met straffen en moordzuchtige fantasieën. Hij haat kinderen. Mijn jeugd was niet alte best als kind werd ik overal voor gestraft voor geboren worden als meisje, voor niet in de juiste volgorde eten dus eerst vlees daarna aardapelen en dan groentes. De straffen varierde van vernedering, geweld, geschreeuw en dreigmenten." Hoe bedoel je: "Hij heeft geen psychiatrische stoornis."
Wat voor gedrag verwacht je van iemand die wel voldoet aan een 'psychische stoornis' Ik vind wat je schrijft erg heftig en compleet gestoord. Dit is niet als aanval naar jou bedoeld, wel naar je vader. Zijn grensoverschrijdende gedrag maakt jou kapot en dat heb je niet verdiend. Kies voor jezelf. Maak een afspraak bij je huisarts en begin met je leven op te pakken. Want dat verdien je.

Antwoorden (2)

Je kunt de omgang met je vader niet verbeteren - je vader gaat namelijk niet veranderen.

Ik denk dat (voor je eigen gezondheid) jij uit huis moet gaan; je depressieve en traumatische klachten blijven bestaan zolang je daar woont.
3 jaar geleden
Dit is een hele destructieve situatie voor jouw mentale gezondheid. Hoe verdrietig ook, jij kunt dit met jouw vader niet oplossen. Er is iets met hem aan de hand waar je geen invloed op hebt. Het doet zeer, maar geef het op en maak je hiervan zoveel mogelijk los zodat je op kunt krabbelen.

Het is belangrijk dat je hierover gaat praten met iemand die je kan helpen. Is de huisarts op de hoogte? Dat is je eerste stap. Die zal je waarschijnlijk verwijzen naar een andere hulpverlener. Als je al een goede hulpverlener hebt, breng dit dan in.

Jij denkt dat je niet uit huis kunt maar waar een wil is, is een weg, echt waar. Misschien geen eenvoudige weg... Is er misschien onbewust iets waardoor je thuis wil blijven wonen? Misschien is de hoop dat het goed komt tussen jou en je vader zo groot dat je niet uit huis wil gaan? Of ben je ergens bang voor? Dat kun je overwinnen door voor jezelf te kiezen. Schakel daar hulp bij in.

Ik heb een link met gratis hulpverleningsinstanties voor je gevonden. Dat kan ook een goed beginpunt zijn: https://ecjp.nl/psychische-hulp-online/

Ik wens je veel moed toe.