Wat kan de reden zijn dat sommige kinderen gedurende een hele vliegreis krijsen (vaak zonder tranen)?

ik moet geregeld vliegen voor mijn job, en de laatste drie keer had ik een krijsend kind vlak bij me. Nu op zich is dat voor mij niet zo een probleem, ik heb het eerste kindje afgeleid en nadien heb ik oorstoppen gebruikt
Alleen vroeg ik me af hoe dat zo komt. Echt drie vier, vijf, zes... uren krijsen. Het is niet huilen (dan zou ik denken : angst of pijn of zo) maar gewoon krijsen Dus geen traantjes. En vaak ook woede, speelgoed weggooien enz. .
Vaak de leeftijdsgroep rond 2 a 3 jaar.
Wat maakt dat die kinderen zich zo slecht voelen op vliegreis? In een bus of tram zie je dat toch niet zo vaak?

liveisgreat
3 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Oorpijn. De luchtdruk in een vliegtuig iets lager dan op zeeniveau, waardoor er drukverschil ontstaat tussen de buitenlucht en de luchtdruk in je binnenoor. Daardoor ontstaat er weer druk op je trommelvlies - dat gevoel kan variëren van irritant tot pijnlijk. Door te slikken gaat je buis van Eustachius open en verdwijnt het drukverschil (en de pijn). Bij kinderen werkt dit vaak minder goed; peuters beseffen bovendien niet dat slikken helpt en doen dit dus niet.

De oplossing is soms om peuters wat te eten of zuigen te geven; waardoor ze voortdurend gaan slikken. Geen wondermiddel maar beter dan niets.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
dikke plus, hoeft niet altijd zo te snel, maar ook het eerste waar ik aan dacht.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ In de goede oude tijd kreeg je voor take-off een snoepje/zuurtje van de stewardess.
Wat Tinus zegt plus nog wat extra mogelijke factoren:
- kinderen zitten in een andere omgeving
- er kan moeilijker aan hun behoeften voldaan worden (zeker als die eenmaal van slag is)
- de reizen duren vaak langer, er zijn veel prikkels en de kinderen slapen moeilijker (vermoeidheid is meer huilen)
- de stress van de ouder kan de negatieve emoties van het kind versterken

Mogelijke verschillen tussen vliegreizen en bus/trein/openbaar vervoer:
- Als kinderen vaak herrie schoppen in het OV, zijn ouders eerder geneigd om met hun auto te gaan. Dit kan makkelijker bij OV dan bij vliegafstanden. Zo kan je in verhouding een groter percentage “lieve” kindjes tegen komen.
- De reizen zijn vaak korter (zeker met de in- en uitcheck tijd erbij).
- Er is in bussen en treinen vaak meer ruimte en hierdoor kan makkelijker aan behoeften voldaan worden (kindje in de wagen schommelen, borstvoeding geven, privacy om met je kindje te praten, kinderen hun benen laten strekken).
- Bij OV veranderen minder factoren en is er sneller sprake van gewenning dan bij vliegen.
- De huilende kinderen vallen meer op. Zeker als je zelf ook niet van je plekje weg kan. Geen van beide kan zich echt afzonderen in een vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
liveisgreat
3 jaar geleden
daar zit iets in