Waar kan ik terecht met een volwassen zoon, die zijn leven totaal niet op de rit heeft?

Mijn schoonmoeder (67) heeft naast mijn man, nog een zoon van 36. Hij heeft zijn leven helemaal niet op de rit. Is alcohol verslaafd, heeft geen woning, een dochtertje van 7 die bij haar moeder woont. Hij terroriseert mijn schoonmoeder aan de lopende band. Domineert haar in haar eigen huis. Blijft terug komen, na herhaaldelijk eruit gezet te zijn geworden. Als ze alles afsluit (deuren, ramen) breekt hij gewoon in. In dronken toestand vernield hij alles op zijn weg, ook bij haar thuis. Hij is eingszins autistisch. Heeft al meerdere keren professionele hulp gehad, maar dat mocht tot op heden niet baten. Op het moment begint deze situatie zijn tol te eisen van mijn schoonmoeder's gezondheid en die van ons (stress). Sloten vervangen etc heeft helemaal geen zin, want hij breekt gewoon in. Waar kunnen wij terecht hiermee? Ikzelf heb al aangekaart om aangifte te doen, maar ik denk dat er dan weinig gebeurd. We zitten echt met de handen in het haar. Ze heeft al zo vaak gezegd, dat ze hem niet meer toe laat en dat hij moet vertrekken, maar een paar weken later, is hij er weer...Een never ending story. Wij gaan als gezin al niet meer erheen met haar kleinkinderen, omdat de kans bestaat, dat hij dronken verschijnt en dan de boel laat escaleren. Mijn man wordt er helemaal gek van, dat zijn broer elke keer weer wegkomt met zijn gedrag. Alstublieft, is er iemand die ons een bruikbaar advies hierin kan geven? Welke instanties zijn hiervoor beschikbaar? Het moet echt veranderen dit. Bvd…….

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.8K
Abcde
3 jaar geleden
Ik zou toch bij iedere vorm van huisvredebreuk of inbraak op zijn minst een melding doen bij de politie. Laat je schoonmoeder eens contact opnemen met de wijkagent en met deze agent een afspraak maken voor een gesprek hierover. Deze agent kan adviezen geven en als hij of zij op de hoogte is van de situatie sneller ingrijpen als er weer iets gebeurt.
De verslaving is lastiger omdat de broer van je man zelf moet willen afkicken om hulp hierbij zinvol te laten verlopen. Misschien heeft het zin voor je schoonmoeder deze situatie ook eens met haar huisarts te bespreken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Pv laten opstellen bij politie en hem voor het gerecht dagen. In België bestaat er een vrederechter voor zoiets...
jodyenboyke
3 jaar geleden
Ze moeten echt aangifte doen! Als hij ongewenst binnenkomt, moet je hem duidelijk meerdere malen de toegang ontzeggen! En door hem telkens binnen te laten, hou je alles in stand! Hulp zoeken: kijk eens op Help, mijn dierbare is verslaafd, en uiteraard is er nog genoeg te vinden bij verslavingszorg. Schakel alle hulp voor de ouders in, maatschappelijk werk enz. niet denken dat het niets uithaald!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Allen bedankt voor jullie reacties. We hebben morgen een afspraak met de wijkagent. Deze is ook al bekend met mijn zwager, dus hij is wel al op de hoogte van bepaalde zaken. Hopelijk kan hij ons verder helpen en ons de "juiste" route laten belopen, om dit goed op te lossen.

Antwoorden (2)

Aangifte doen wegens huisvredebreuk en/of vernieling. Zal misschien niet meteen het gewenste resultaat hebben, maar na meerdere keren aangifte doen zal er toch een keer ingegrepen moeten worden.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Ik snap de min niet, omdat herhaalde aangifte wel degelijk de weg richting actie opent. Zelf al doet de politie niet (meteen) iets, een lijst aangiftes zorgt voor een dossier waar ook andere hulpverleners mee tot actie kunnen worden bewogen.
Inekez1
3 jaar geleden
+
Eens met tinus.
Je zou een waakhond kunnen overwegen, als je van honden houdt.