Als kind moest ik voor straf wel eens "over de knie". Is dit bekend bij anderen of zouden mijn ouders dat bedacht hebben?

Ik werd dan over de benen van mijn vader gelegd en kreeg dan een paar klappen op mijn billen :-(

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vroeger waren de gezinnen groter (weinig tijd), de psychologische kennis wat beperkter misschien en in elk geval was het nog niet strafbaar om erop los te meppen bij je kinderen. Dat pleit een beetje voor onze eventueel meppende ouders. Het is tegenwoordig (gelukkig) wel anders. Ik geloof helemaal niet en nooit in billenkoek (heette vroeger billekoek) Het is buitengewoon vernederend en weerhoudt het kind niet uit overtuiging (afkeurenswaardige) dingen te doen, doch uit angst. Wat schiet je daar nu mee op. Niks goeie ouwe tijd, slaan lucht niet op en lost niet op. Het is alleen maar vernederend, pijnlijk, zinloos en zelfs schadelijk. Het maakt angstig en geeft de dader (vaak onbewust) schuldgevoelens.

Over de knie, ook wel billenkoek genoemd, werd vroeger veel meer dan nu toegepast als straf voor kinderen. Tegenwoordig wordt het al snel gezien als mishandeling, hoewel dat wel wat overdreven is misschien.

Heel herkenbaar, en zeker bij de vorige generatie 'normaal'

Ja hoor, dat is bekend. Het is een heel algemene term voor 'billenkoek'.

Mijn vader zei vaak als hij me even flink op de billen tikte: 'Dit doet mij meer pijn dan jou"! Dit pressiemiddel om een kind te laten gehoorzamen, werkt averechts. Het geeft slechts versterkte angsten bij het kind voor de betreffende ouder. Ik weet vrijwel zeker dat het anderen ook gebeurd is....jammer genoeg.

een zeer goeie vorm van straf. men noemde het billenkoek. of voor je billen. Vrijwel bekend bij ieder ander in nederland.

Dat is een bekende straf. In de vijftiger jaren nog gangbaar, daarna bijna uitgestorven.

Nee hoor, da's gewoon een oude gewoonte. Ik kan me ook nog wel herinneren dat ik over de knie ging. Dat was omdat ik alle postzegels uit mijn vader's verzameling door de kamer had gestrooid... Ik kan me de pijn niet herinneren, maar wel de schrik! Zolang het niet echt pijn doet, maar het kind wel even flink aan het schrikken zet, vind ik het een prima methode. Ik heb er indertijd in ieder geval wel mijn lesje van geleerd.

Nee, dat hebben jouw ouders niet bedacht. Ik ben zelf nooit over de knie gelegd. Ik moest op mijn knieen voor het kruisbeeld knielen, voor straf. Over de knie en billenkoek was vroeger wel een vrij normale straf. Maar als je het nu googled heet het spanking en kom je vooral op sm-sites.

Nee, dat is billenkoek. En het is bedacht toen als "groots" straf. Tegenwoordig heb je dat niet meer zoveel. Of bijna helemaal niet meer

Ja als 53 jarige kan ik dit beamen ! Dit was vroeger tot op zekere hoogte normaal denk ik , net als op de scholen wel eens een tik uitgedeeld werd door de leerkrachten ! Als ze er thuis achter kwamen dat je op school een paar tikken gehad , kreeg je er thuis nog een paar ! een heel andere tijd . Toen was er meer respect !

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100