hoe verander je je achternaam naar die van je moeder?

ik heb de achternaam nu van mijn vader, alleen die naam klinkt als het geslachtsdeel van een man dus ik werd er vroeger erg mee gepest. daardoor word ik erg oncomfortabel wanneer ik die naam moet gebruiken. ook brengt die naam negatieve gedachtes omhoog omdat ik nooit een goeie band heb gehad met mijn vaders kant van de famillie. ik wil echt van de naam af!!!!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Ik ga ervan uit, dat je 18 jaar of ouder bent. (Voor minderjarigen zijn de regels anders).
Je kunt niet zomaar je achternaam veranderen. De overheid heeft een aantal situaties benoemd, waarin dit wel mogelijk is. Jouw reden lijkt te voldoen aan één van deze situaties:
Uw naam is bespottelijk of onwelvoeglijk (B7).

Of deze situatie werkelijk voor jou van toepassing is, wordt bij de aanvraag beoordeeld door de minister van Justitie en Veiligheid.
In dit geval zal je nieuwe achternaam zo veel mogelijk op je huidige naam moeten lijken.

Je moet een "aanvraagformulier naamswijziging" invullen.
Bij je aanvraag moet je de volgende stukken overleggen: 1. recent afgegeven afschrift van je geboorteakte en 2. kopie van je paspoort of id-kaart.

In de "Brochure Naamswijziging" staat alle informatie, die je nodig hebt. Ook staat hierin beschreven, wanneer en hoe je een naamswijziging kunt aanvragen als je nog minderjarig bent.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
mijn moeder zei dat je €900 ervoor moet betalen en dat daarna de Minister van Justitie en Veiligheid erna gaat kijken of het daadwerkelijk bespottelijk is. Als ze het niet zo vinden ben je je €900 wel kwijt. Klopt dat?
Dit is mogelijk. Dit zul je via de overheidsinstantie Justis moeten doen. Dan het belangrijkste is je leeftijd.
Als je minderjarig bent, zullen je ouders dit voor je moeten aanvragen (A1). Deze weg is het lastigst en zal het langst duren om voor elkaar te krijgen.
Als je boven de 21 bent, zul je een naamswijziging moeten aanvragen voor een onwelvoeglijke of bespottelijke achternaam (B7).
Als je tussen de 18 en 21 bent, kun je aangeven dat je de naamkeuze van je ouders bij je geboorte wil herzien en de meisjesnaam van je moeder wilt aannemen (B3). Uit eigen ervaring is deze manier verreweg het gemakkelijkst en snelst echter moet je hiervoor wel tussen de 18 en 21 zijn.

Veel succes ermee!

Voor meer informatie raad ik je aan de brochure over naamswijziging van Justis te lezen. Zie bronnen.