Ik zou graag willen weten wat, op basis van genetica, de haarkleur van onze kinderen kan worden?

Mijn partner heeft blond haar en haar ouders hebben bruin en donkerblond/bruin haar. Zij heeft een broer met donkerbruin haar. Verder zijn er in haar familie (voorouders) geen mensen met rood/rossig haar.

Ik heb zelf kastanjebruin (rood/donkerbruin) haar en mijn ouders hebben beide zeer donkerbruin haar. Ik heb zelf een zus met bruin/zwart haar en een blonde zus. Verder zijn er in mijn familie (voorouders) ook geen mensen met rood/rossig haar.

Ik ben benieuwd welke haarkleuren, op basis van genetica, het meest voor de hand kunnen liggen bij toekomstige kinderen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (1)

Haarkleur is een polygenetische, kwantitatieve eigenschap. Dat wil zeggen dat haarkleur berust op vele genen, die elkaar bovendien kunnen versterken. Hierdoor erft haarkleur niet over volgens de wetten van Mendel, maar op een veel ingewikkelder manier. Daarom kan de kans op een bepaalde haarkleur niet berekend worden in het vierkant van Punnett of in welk schema dan ook. Calculators voor haarkleur gaan er vanuit dat de genen voor donker haar dominant zijn en die voor licht haar recessief (klassieke aanname van Mendel). Dit is echter te simplistisch. Ouders die allebei licht haar hebben, kunnen wel degelijk een kind krijgen met een donkere haarkleur. Een andere misvatting is dat rood haar recessief zou zijn ten opzichte van alle andere haarkleuren. Ouders die allebei rood haar hebben zouden dan nooit een kind kunnen krijgen met een andere haarkleur dan rood. Maar in werkelijkheid kan dit wel, al komt het niet vaak voor.
Haarkleur kan veranderen tijdens het leven. Dat heet Genexpressie.
Haarkleur is niet bij iedereen het hele leven hetzelfde. Veel mensen van Europese komaf zijn als kind blond, maar hebben als volwassene een andere haarkleur. Ook zijn er baby’s die geboren worden met donker haar, maar langzaam maar zeker een lichtere haarkleur krijgen. Hoe komt dit? Je DNA kan toch niet opeens veranderen? Dat is zo. Maar hoewel de genen zelf niet veranderen, kunnen ze wel uit, aan en op verschillende standen staan. Net als bij een schakelaar. Dit noemen we genexpressie. Om een eigenschap in iemands genen tot uitdrukking te laten komen, moeten de genen aan staan. Dus heb je genen voor bruin of zwart haar, maar staan deze niet aan? Dan worden er geen grote hoeveelheden melanine aangemaakt en heb je toch blond haar. Maar later kunnen de genen alsnog op de aan stand gaan, waardoor de haarkleur van blonde kinderen kan veranderen naar bruin of zwart.
Om het lange verhaal heel kort te houden: Je kunt de haarkleur NIET voorspellen.
Toegevoegd op 05 september 2019 14:30: tekst