Ben je een allochtoon of autochtoon als je geadopteerd bent?

Zelf ben ik geadopteerd en ik vroeg me af of ik dan een allochtoon of autochtoon ben, omdat mijn adoptieouders wel in in Nederland zijn geboren (en de stamboom ook), maar mijn biologische ouders niet in Nederland wonen of zijn geboren.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.1K
ronron1212
5 jaar geleden
Ben je in Nederland geboren waren je ouders van Nederlandse afkomst of hoe zit dat precies?
LeonardN
5 jaar geleden
Voor beide valt wat te zeggen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Allochtoon_(persoon)#Algemene_definities
Taalkundig: allochtoon
Algemeen gebruik: beide (1/2/3 autochtoon, 4/5 allochtoon)
CBS: autochtoon
SentWierda
5 jaar geleden
Wat voor iedereen voor 100% vaststaat is waar je bent geboren: land en plaats (gemeente). Deze gegevens wijzigen niet en moet je je hele leven vele malen invullen: gemeentehuis, paspoort/ID, rijbewijs, werkgever enzovoorts.
Amadea
5 jaar geleden
Je schrijft niet waar jij zélf bent geboren. Was dat in een ander land dan Nederland, dan ben je allochtoon.
LeonardN
5 jaar geleden
@Amadea Niet volgens de definitie die CBS aan het woord allochtoon/autochtoon hangt. Een persoon die in China geboren is, uit Chinese ouders, maar welke geadopteerd is door in Nederland geboren adoptieouders wordt door het CBS aangemerkt als autochtoon. Dat is meer een juridische/papieren manier van naar de zaak kijken dan taalkundig of antropologisch. Als je een van de laatste twee neemt kom je inderdaad op allochtoon uit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Amadea, zo eenvoudig ligt het niet (voor outsiders misschien, maar niet voor insiders).
Bij het invullen van de geboorteplaats op officiële stukken is niet af te leiden of men in Nederland als autochtoon of allochtoon gedefinieerd wordt, daar moet men veel meer gegevens voor raadplegen. Gegevens die niemand iets aangaan, zolang deze niet relevant zijn.
https://www.businessinsider.nl/dit-zijn-12-bekende-nederlandse-allochtonen-van-wie-je-het-misschien-niet-verwacht/
LeonardN
5 jaar geleden
En zelfs als alle gegevens geraadpleegd zijn/bekend zijn ligt het nog aan de definitie die je neemt of iemand autochtoon of allochtoon is. Dit omdat de definities niet eenduidig zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
http://www.flipvandyke.nl/2014/12/hoeveel-immigranten-telt-de-eu/
zie paragraaf 4.
Ben je geadopteerd door twee adoptieouders die in Nederland zijn geboren dan ben je gelijkgesteld, met alles erop en eraan, aan de natuurlijke kinderen van deze Nederlandse ouders.
SentWierda
5 jaar geleden
@Amadea: twee voorbeelden. VVD-er Hans Dijkstal (1943-2010) woonde tot zijn vijfde in Port Said, Egypte. VVD-er Klaas Dijkhoff is geboren in Soltau, Duitsland. Beiden zijn autochtoon (taalkundig en ook volgens het CBS): zij hebben Nederlandse ouders die ten tijde van hun geboorte tijdelijk vanwege werk in het buitenland wonen.
De discussie gaat niet over deze mensen maar over adoptiekinderen.

Het beste antwoord

Je bent het ene of het andere, net naar gelang de definitie die je gebruikt (CBS, Van Dale, dagelijks spraakgebruik, antropologisch).
---
https://nl.wikipedia.org/wiki/Allochtoon_(persoon)
Het woord allochtoon betekent letterlijk "van een andere aarde/gebied" (Oudgrieks: ἄλλος = ander, vreemd; en χθών = aarde). Tegenover het begrip allochtoon staat de term autochtoon, dat letterlijk "uit hetzelfde gebied/grond" betekent. Met betrekking tot het woord allochtoon zijn er, wanneer het om bevolkingsgroepen gaat, ===verschillende definities in omloop===.
---

https://nl.wikipedia.org/wiki/Allochtoon_(persoon)#Algemene_definities
-Volgens het CBS ben je autochtoon omdat jouw ouders in juridische zin je adoptieouders zijn.
-Volgens Van Dale ben je allochtoon. Zowel def.1 als def.2.
-Kijkende naar dagelijks spraakgebruik wordt het nog lastiger. Dan ben je autochtoon of allochtoon net naar gelang wat mensen in hun hoofd hebben. def.1 vs. def.5

-Ook als je in meer antropologische termen kijkt ben je allochtoon.
----
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autochtoon_(antropologie)
Met autochtoon (Oudgrieks: αὐτος autos = "zelf" en χθων chthoon = "land, grond") wordt doorgaans de inheemse bevolking aangeduid; in tegenstelling tot allochtoon dat wordt gebruikt voor hier wonende personen die zelf of wier ouders niet van hier afkomstig zijn. In het begin was de definitie: iemand die in het buitenland is geboren. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) hanteert nu als definitie: ....
----
-----
PDF die direct gaat downloaden van CBS:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=2ahUKEwiQ_Oer2sXhAhWKbFAKHRISCr8QFjAGegQIBBAC&url=https%3A%2F%2Fwww.cbs.nl%2F-%2Fmedia%2Fimported%2Fdocuments%2F2010%2F52%2F2010-k4-b15-p39-art.pdf&usg=AOvVaw2AK5bRHzW1CDpQjR6ersqb

--
Bij adoptiekinderen worden niet de geboortelanden van
de biologische ouders maar die van de adoptieouders
gebruikt om de herkomstgroep te bepalen.
--
-----
Toegevoegd op 10 april 2019 14:16: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Wat dus vooral belang is, is de context. Stel dat je een krantenbericht leest waarin iets staat als "allochtonen hebben vaker last van melkallergie dan autochtonen" zal je jezelf moeten rekenen als allochtoon. Dit gaat immers vooral om een DNA-technisch verhaal.
Als het bericht iets is als: "allochtonen nog steeds een achterstand op taalniveau in vergelijk autochtonen" kan je jezelf beter rekenen als autochtoon. Immers je hebt dezelfde opvoeding als je mogelijke broertje/zusje die wel een biologisch kind is van je ouders. https://www.zuivelengezondheid.nl/in-de-media/feiten-en-cijfers-over-lactose-intolerantie/
|In Nederland heeft ongeveer 2% van de volwassen bevolking last van lactose-intolerantie, gedeeltelijk te verklaren uit de allochtone populatie."
(Hier ben je allochtoon in antropologische/biologische zin) === Bedankt voor het geven van BA!

Andere antwoorden (3)

Van autochtonen kinderen zijn beide ouders in Nederland geboren, maar zelf kunnen ze binnen of buiten Nederland geboren zijn. Bij in het buitenland geboren autochtonen kan het bijvoorbeeld gaan om kinderen die geadopteerd zijn. Bij adoptiekinderen worden niet de geboortelanden van de biologische ouders maar die van de adoptieouders gebruikt om de herkomstgroep te bepalen.
Vragenstelster is dus een Nederlandse autochtoon omdat beide (adoptie)ouders in Nederland. Waar zij is geboren doet er niet toe.
De laatste zin moet zijn:
Vragenstelster is dus een Nederlandse autochtoon omdat beide (adoptie)ouders in Nederland zijn geboren. Waar het adoptiekind is geboren doet er niet toe.
Bevolkingstrends, 4e kwartaal 2010
Schatting van de toekomstige omvang van de tweede generatie blz 39.
Van autochtonen zijn beide ouders in Nederland geboren, maar zelf kunnen ze binnen of buiten Nederland geboren zijn.
Toegevoegd op 08 april 2019 18:53: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Het antwoord is niet een adequate reactie op de vraag.
Het als bron opgevoerde CBS-artikel heeft betrekking op eerste, tweede en derde generatie migranten, o.a. uit Marokko en Turkije.. Dat is iets geheel anders dan adoptie.
De vraag gaat over adoptie: dus heeft betrekking op bijvoorbeeld kinderen geboren in Colombia en Zuid-Korea. Dat zijn allochtone kinderen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
oh ja? onze drie geadopteerde kinderen zijn in Bosnië geboren en zijn Nederlands autochtoon, ook nu zij in Italië en in Oostenrijk wonen (voor studie).
LeonardN
5 jaar geleden
@Sent en Joan Er zijn meerdere definities van het woord allochtoon. De vrager heeft niet specifiek aangegeven welke definitie ze wil hebben. Voor beide antwoorden is iets te zeggen. Wettelijk zijn ze autochtoon, taalkundig zijn ze ook allochtoon te noemen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Allochtoon_(persoon)#Algemene_definities
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vrager vraagt wat zij is, niet wat zij graag zou willen.
De bron is duidelijk: Bij adoptiekinderen worden niet de geboortelanden van de biologische ouders maar die van de adoptieouders gebruikt om de herkomstgroep te bepalen.
Amen
N.B.: Wikipedia is geen bron, maar maakt gebruik van bronnen.
LeonardN
5 jaar geleden
Jouw bron is het CBS, die heeft een definitie
Sent's bron is (bijvoorbeeld van Dale) Beide bronnen hebben een andere definitie
Bij verschillende definities krijg je andere antwoorden
Jouw antwoord is juist als je de definitie van het CBS gebruikt (dus een plus)
Sents antwoord is juist als hij die van Van Dale gebruikt (dus een plus) De vraag is niet
Ben je een allochtoon of autochtoon als je geadopteerd bent volgens het CBS?
OF
Ben je een allochtoon of autochtoon als je geadopteerd bent volgens Van Dale? Dan had 1 van tweeën gelijk gehad.
De gebruikelijke definitie is taalkundig (Grieks). Allochtoon: uit een vreemd land. Autochtoon: a. oorspronkelijk; b. inheems.
Als de biologische ouders (genetisch de echte ouders) in een 'vreemd' land wonen is het kind allochtoon.
Statistici (zoals het CBS) kunnen een taalkundige definitie naar eigen inzicht aanpassen. De taalkundige betekenis wijzigt hierdoor niet.
Een geadopteerd kind is altijd allochtoon, want het heeft biologische ouders uit een vreemd land.
Toegevoegd op 09 april 2019 11:58: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
- min Geen antwoord op de vraag van het geadopteerde kind.
Bij een geadopteerd kind geldt de herkomst van de beide adoptieouders.
CBS past termen niet aan naar eigen inzicht maar doet het in overleg met het WRR.
De term allochtoon - met de specifieke betekenis ‘persoon van wie minimaal één ouder in het buitenland is geboren - is sedert november 2016 in goed overleg met de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) gewijzigd in: personen met een migratieachtergrond.
LeonardN
5 jaar geleden
Min opzich onnodig er is duidelijk uitgelegd dat de antwoorder taalkundig de vraag bekijkt niet juridisch. In de vraag wordt niet expliciet naar de definitie die het CBS gebruikt gevraagd, of is er enige aanleiding om aan te nemen dat die definitie kiezen de weg te gaan hier is.
SentWierda
5 jaar geleden
Er zijn behalve de definities van JoanDArc (juridisch) en van mij (taalkundig) nog wel meer definities van het woord allochtoon. Zo vermeldt het Trouw Schrijfboek: Ingezetene van Nederland die blijk geeft van een niet westerse culturele achtergrond.
Overigens is allochtoon een neutraal woord. Zoals oorspronkelijk ook gastarbeider - vergelijkbaar met het huidige gastdocent. (Bron: Schrijfwijzer).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik mag nog geen min geven.
Het meisje vraagt of zij allochtoon of autochtoon is.
Dit heeft niks te maken met taalkundig of juridisch.
Toen het meisje nog woonde in haar geboorteland was zij een autochtoon in haar land. Zou zij met haar biologische ouders naar Nederland zijn gekomen, was zij samen met haar ouders in Nederland allochtoon.
Dit meisje werd geadopteerd door Nederlandse ouders en kwam daardoor in Nederland wonen. Hierdoor wordt zij ook een Nederlandse. Op dat moment werd zij een autochtoon in Nederland. Ofwel een geadopteerde autochtoon.
Zo is het.
LeonardN
5 jaar geleden
@Simonsdochter Dat is de CBS-manier van kijken naar de zaak. Jij maakt dus een keuze van definitie en verwerpt de andere mogelijkheid (de taalkundige) zonder dat daar (althans in mijn ogen) aanleiding voor is. SentWierda doet hetzelfde in de reactie onder het antwoord van JoanDArc, hij ziet enkel de taalkundige definitie als kloppend. Ik snap niet waarom (ook al probeert hij tenminste de keuze voor definitie die de ander gemaakt heeft te verwerpen). De opvatting van het CBS over wat een autochtoon of allochtoon is zorgt voor heel veel vreemde situaties:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autochtoon_(antropologie) Je eigen reactie laat ook zien hoe op zich vreemd die definitie is. Het is een wat gekunstelde definitie. Maar goed het IS een definitie, net als dat er een taalkundige definitie is.
Amadea
5 jaar geleden
De ouders van een geadopteerd kind kunnen net zo goed Nederlanders zijn, SentWierda. Niet alle geadopteerde kinderen zijn uit een buitenland gehaald...
SentWierda
5 jaar geleden
@Amadea: je hebt gelijk. Toch is adoptie van Nederlandse kinderen nogal uitzonderlijk. Het is hooguit 5% van het totaal aantal adopties, volgens het FIOM.
Ben je aangepast aan onze cultuur?
Heb je Nederlandse normen en waarden?
Heb je de Nederlandse nationaliteit in je paspoort?
Autochtoon is dan het juiste antwoord ;-)