ik ben uit huis gezet, wat moet ik nu doen?

Hoi, ik word deze zomer uit huis gezet in verband met dat ik waarschijnlijk dit jaar blijf zitten.

Ik heb mijn TL+ diploma vorig jaar gehaald en had toen besloten om de Havo te gaan doen omdat ik niet wist wat voor opleiding ik wou studeren. De reden dat ik blijf zitten is omdat mijn franse cijfer vreselijk laag is, een 2,3 om precies te zijn, en we hebben geen franse les sinds december tot april dus er is een grote kans dat ik het niet haal.

Mijn vader heeft dus besloten dat als ik dit jaar niet haal ik uit huis moet, dus ik dacht van het is beter als ik nu begin met onderzoek te doen naar wat ik moet doen als ik eruit word gezet, dan te wachten tot het laatste moment. Ook ben ik op 8 januari 18 geworden dus ik weet niet of ik wel hulp kan krijgen.

Alvast bedankt!
Ik woon btw in Rotterdam Zuid
De kans op bijles heb ik niet! We hebben totaal geen leraar dus er is niemand die het kan geven en de school vind dat als het in de les niet kan het na school tijd niks wordt dus bijlessen worden ook niet gegeven.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.7K
KennisDelen
5 jaar geleden
Goed dat je onderzoek doet naar de mogelijkgeden, ik zou zeker ook gewoon het gesprek aangaan met je vader/moeder om de situatie uit te leggen... Heb je overwogen om bijles Frans te zoeken? Of evt. met je docent fFrans te overkeggen wat je aan je cijfer kan doen, gezien de 4 maanden geen les? Misschien kan je voorsyellen om een extra opdracht te doen oid
Amadea
5 jaar geleden
Ook buiten scholen om worden bijlessen gegeven. Google maar eens op "bijles Frans Rotterdam".
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vervelend! Wat er al wordt aangeraden is inderdaad om een gesprek aan te gaan met je ouders en open en eerlijk te communiceren en je vragen/zorgen delen.
Als je echt met je handen in het haar zit zou je alvast kunnen kijken naar kleine kamers op bijv. kamernet.nl. Verder kan ik je adviseren om contact op te nemen met familieleden, vrienden etc om te kijken of je daar onderdak kan krijgen in het geval van nood! Overleg ook even met de leraar Frans of je op een andere manier je cijfer omhoog kan halen! Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nou zeg, als jouw vader dit serieus meent, vind ik dit zeer triest!
Allereerst zijn er scholen waar veel leerlingen havo 4 dubbel doen, omdat het gewoon een heel moeilijk jaar is. Weet jouw vader dit? Sommige scholen hebben hele hoge eisen voor havo 4, omdat er anders veel te veel leerlingen zakken in havo 5. Scholen zijn niet trots op slechte opbrengsten. Ofwel scholen vinden het heel belangrijk dat veel mensen de eerste keer slagen. Ja, ik spreek uit ervaring!
Voor jou is het sowieso dubbel moeilijk (havo 4), omdat het werken op een vmbo niet vergeleken kan worden met een havo. Het aantal dat dan de vierde over doet, is nog hoger.
Tip: ga sowieso al examens Frans oefenen van havo-5. Dit is goed voor leesbegrip en woordenschat. Hierdoor gaat automatisch je luisteren, grammatica etc ook al omhoog. Dit kun je gewoon online doen. Succes!

Antwoorden (1)

Als uw vader u daadwerkelijk uit huis zou zetten dan kunt u een aantal dingen doen.
Welke dingen en wie u daarbij kan helpen hangt af van een heleboel verschillende factoren zoals exacte (leef)situatie, voorgeschiedenis etc. Dat u dit niet allemaal neerzet dat begrijpen en zou ik ook vooral niet doen, vandaar dat ik als bronnen 2 links naar wijkteams binnen de gemeente Rotterdam heb toegevoegd en 1 link voor maatschappelijke ondersteuning binnen de gemeente Rotterdam. Hierin zal, via eventueel doorklikken, duidelijk worden welke situatie op u van toepassing is en bij welke afdeling of organisatie u dan zijn moet. Mocht het niet lukken, bijvoorbeeld omdat u in 'grijs gebied' valt, dan verneem ik het graag.
Wat u verder zou kunnen doen als u er voor open staat is bemiddeling proberen aan te vragen tussen u en uw vader of, indien u de financiële draagkracht heeft, op zoek te gaan naar nieuwe woonruimte, al dan niet met eventuele financiële ondersteuning van je vader of ouders.