Werden er meer meisjes dan jongens geboren in de woestijn?

Toen mensen nog in de woestijn leefden, werden er toen meer meisjes dan jongens geboren? Bijvoorbeeld in de Sonora of in de Kalahari?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
5 jaar geleden
Wat heeft de woestijn te maken met de verhouding geboren jongens en meisjes?
Edraket
5 jaar geleden
In verband met polygamie van de volken die daar leefden?
tinus1969
5 jaar geleden
@Thillus, wat bedoel je met 'Toen mensen nog in de woestijn leefden'? Mensen zijn van nature geen woestijnbewoners. @Edraket: kun je dit toelichten? Welke volken heb je op het oog?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verschillende stammen van de Bosjesmannen leven al duizenden jaren in de Kalahari(half)woestijn. Aangezien de overlevingskansen gering zijn en de stammen na duizenden jaren nog steeds bestaan, zou je kunnen vermoeden dat er meer meisjes geboren werden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Na een oorlog worden er meer jongens dan meisjes geboren.
http://www.sciencepalooza.nl/2009/02/over-oorlog-genen-en-zonen/
https://www.oudersvannu.nl/nieuws/waarom-worden-er-meer-jongens-dan-meisjes-geboren/
Ritsuka
5 jaar geleden
@Edraket misschien kun je dat onderbouwd met bron toevoegen waar je het over hebt, want ik heb nog nooit gehoord van polygame volken die in bepaalde woestijnen leefden.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDArc, waarom zou je kunnen vermoeden dat er meer meisjes geboren werden bij Bosjesmannen? Ik volg je redenering niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties.
Iemand vertelde dat in woestijnen met een alkalische bodem (sediment dat is achtergelaten door oude zeeën) er meer meisjes dan jongens geboren werden.
Dat zou een logische verklaring zijn voor het ontstaan van polygamie in die woestijnengebieden, de overlevingskansen van de groep worden dan groter.
Als er evenveel meisjes als jongens geboren werden in de woestijn (50/50) zou het waarschijnlijk tot onrust leiden omdat er dan voor veel (waarschijnlijk vooral arme) mannen geen vrouw beschikbaar zou zijn.
https://www.scientias.nl/meer-meisjes-geboren-in-zware-tijden/59442/
Misschien dat de zware leefomstandigheden in woestijngebieden er iets mee te maken hebben?
Maar op internet kan ik niet vinden dat er meer meisjes geboren werden in woestijngebieden en de verteller is twee jaar geleden overleden.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat een bepaald grondtype een zodanige invloed heeft op sekseratio bij geboorte dat het polygamie zou vergemakkelijken/ondersteunen. Dat getal zou dan veel groter moeten worden dan 1.09 (dus 109 vrouwen tegen 100 mannen) zoals je wel ziet in bepaalde gebieden of in bepaalde tijden (of zelfs wereldwijd). Hoe polygamie precies werkt in aantallen is me onbekend, maar dan zou je toch wel veel meer dan 9 vrouwen extra over 100 mannen nodig hebben me dunkt.

Antwoorden (1)

De verdeling jongens/meisjes is een diepgeworteld onderdeel van onze genen.

Die genen zitten weer op de chromosomen.

Chromosomen vormen paren en daarbij is één specifiek paar van belang voor de bepaling van het geslacht.
Is dat paar XX, dan wordt de baby een meisje.
Is dat paar XY, dan wordt het een jongen.

Een rijpe geslachtscel bevat echter maar een hálve set chromosomen.
Een eicel zal dus altijd een X-geslachtschromosoom bevatten.
Een zaadcel een X- óf een Y-chromosom.

Bij de bevruchting worden de paren van de eicel en de zaadcel weer samengevoegd.

Was de zaadcel van het type X-chromosoom dan vormt deze met het X-chromosoom een XX-paar. De baby zal een meisje worden.
Was de zaadcel van het type Y-chromosoom dan vormt deze met het X-chromosoom een XY-paar. De baby zal een jongen worden.

De zaadcel van de man bepaald dus het geslacht. Omdat dat altijd óf een X, óf een Y is, is de kansverdeling precies 50%
De kans op een jongen of een meisje is dus ook altijd precies 50%.

Waar en wanneer ook ter wereld. Oók in de woestijn en ook 'vroeger' dus.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Er ONTSTAAN altijd evenveel X- en Y-cellen.
Dat wil niet zeggen dat ze allemaal de eindstreep halen. Dat klopt !
tinus1969
5 jaar geleden
@KeesWim, zulke afwijkende sekseratios wordne niet door geboorte veroorzaakt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Geslachtsverhouding "De hoogste aantallen voor mannen liggen in oliestaten zoals Koeweit (1,52) en Qatar (1,89) waar veel gastarbeiders werken uit Aziatische landen. De hoogste aantallen voor vrouwen liggen in Oost-Europese landen waar door slechte economische omstandigheden na de val van de Sovjet-Unie mannen vaak veel ongezonder leven (alcohol en drugsgebruik in combinatie met zwaar werk en slechte werkomstandigheden). "
Reddie
5 jaar geleden
De verhouding jongens/meisjes is 1,07 niet 1 op 1