Ik heb 3 kids waarvan een tweeling de kans groot dat ik weer zwanger kan zijn van een tweeling?

Momenteel 6.5 weken zwanger
Hoe groot is de kans dat het weer een 2ling kan zijn?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kijk bv naar je familie, hoe vaak is het voorgekomen dat er in één gezin meerdere tweelingen geboren worden.
LeonardN
5 jaar geleden
Van absoluut belang bij deze vraag is wat voor type tweeling het is.

Antwoorden (2)

Als jouw tweeling eeneiig is, is er geen verhoogde kans op weer een eeneiige tweeling.
Indien jouw tweeling tweeeiig is, wordt het een ander verhaal.
Een tweeeiige tweeling kan familiar bepaald zijn. Dit heeft alleen met de vrouw te maken, omdat zij dan meerdere bevruchte eitjes heeft. De man heeft hier geen invloed op, alleen op het geslacht.
Komen er dus meerdere tweeeiige tweelingen voor in jouw familie (of jouw eigen tweeling is tweeeiig) dan is de kans ongeveer weer 10% bij een volgende zwangerschap.
Deze informatie geldt alleen bij GEEN vruchtbaarheidsbehandeling.
Veel succes met deze zwangerschap!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@PJJMulder, kan het ook een meerling worden? Een vijfling bv?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1 op 40.960.000
Zo klein is gelukkig de kans op een vijfling zonder medisch ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ze zijn tweeeig, hun zijn de enige in de familie.
20 dec weet ik meer maar ben er wel erg bang voor maar zeker wel welkom. Bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat begrijp ik, dat je bang bent, dat het er weer twee worden. Natuurlijk zijn twee ook welkom, maar het is zo intensief.
Ik duim voor je, dat je de 20-ste gewoon één gezond kindje op de echo ziet.
Succes!
Bij natuurlijke conceptie (niet kijkend naar allerlei factoren)

Als je eerste set tweelingen een twee-eiige tweeling was dan verhoogt je kans van een 2de set twee-eiige tweelingen van 1 op 90* naar 1 op 12.
Als je eerste set tweelingen een eeneiige tweeling was verlaagt je kans van een 2de set eeneiige tweelingen van 1 op 250 naar 1 op 70,000. (De kans van 1 op 90 behouden voor een 2de set twee-eiige tweelingen.)

*Die kans verhoging lijkt wat vreemd maar komt omdat niet bekend is of je mogelijk het "twee-eiige-tweelingen-gen" hebt. Als aannemelijker is geworden dat je dat hebt door een twee-eiige tweeling te baren is het ook aannemelijker dat het nogmaals gebeurt.

Als je dan nog allerlei factoren mee gaat rekenen kunnen bepaalde kansen hoger uitpakken:
-Hogere leeftijd geeft een hogere kans op tweelingen.
-Je moeder of oma was zelf een twee-eiige tweeling
-Zelfs BMI, lichaamstype en ras hebben invloed op de kans.