Heb ik briefgeheim als ik nog thuis woon, maar meerderjarig ben?

Ik ben 22 jaar oud en thuiswonend. Sinds kort maakt mijn moeder mijn post open terwijl ik aangeef dat niet te willen. Haar woorden: “zolang jij onder mijn dak woont maak ik je post open.”
Is dit wettelijk wel oké?
Ik vind het namelijk een schending van mijn privacy.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Post openen die niet voor je bestemd is, is niet alleen een schending van iemands privacy, maar zelfs een grove schending van iemands privacy. In ieder geval als er geen enkele legale reden voor is.
Ik ken de reden niet waarom jouw moeder dit doet, de opmerking dat zij dit blijft doen zolang jij onder haar dak woont doet mij denken aan een dwangmatige controle is. Je bent al vier jaar volwassen, tijd dat zij de post die niet aan haar persoonlijk is geadresseerd dicht laat. Tijd dat je je zelfstandigheid opeist.

Antwoorden (2)

1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
2. Het telefoon- en telegraafgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.

Twijfel je nog, ga dan naar het Juridisch loket en vraag daar hoe het precies in jouw geval is. https://www.juridischloket.nl/

https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vi9zmflmeqz5/artikel_13_briefgeheim
.
Je moeder is baas in haar huis, klopt.
Dat geldt bij wijze van spreken over hoe zij alles in haar huis wil regelen. Echter het in huis hebben van een volwassen zoon of dochter is iets anders dan een kind of puber. Met volwassen kinderen maak je afspraken die redelijk zijn en waarin sprake is van inspraak, meerdere meningen dus -om de tafel afspraken-.
Nooit mag een ouder van een volwassen kind de post openen : briefgeheim! Met behulp van informatie van het Juridisch Loket kan je e.e.a. aan moeders uitleggen hopelijk. Anders is wellicht de tijd gekomen om uit huis te gaan en op jezelf te gaan wonen.
Toegevoegd op 26 november 2018 09:12: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ De post openmaken die niet aan je is geadresseerd is een grove schending van iemands privacy. Het is irritante bemoeizucht, nieuwsgierigheid, controle (mits er een legale reden is voor controle).
Wie er gemind heeft, moet deze min maar eens uitleggen.
Vanaf 18 jaar ben je volwassen.
Vanaf deze leeftijd moet jij toestemming geven of jouw ouders geïnformeerd mogen worden, betreffende zaken die jou aangaan.
Ouders mogen dus niet zomaar post lezen, studieresultaten opvragen, etc.
Ik vind het wel vreemd dat jouw moeder sinds KORT jouw post opent.
Is er iets gebeurd waardoor dit nu speelt?
Indien er afspraken zijn gemaakt met derden, zou dit een reden kunnen zijn.
Is er niks voorgevallen, dan zou ik het gesprek aangaan.
Vraag dan gewoon: mam, waarom maak je sinds kort mijn post open?
Laat je niet afwimpelen met een: zolang jij in dit huis woont.....
Vraag door of er iets speelt. Misschien is jouw moeder ergens bang voor?
Kortom, ga het gesprek aan. Het zou toch zot zijn dat je (sinds kort) voor zoiets juridische stappen moet ondernemen tegen je eigen moeder.