Moshal betekent fakkel, het is Bengaals.
Het Bengaals is inheems in een gebied in Zuid-Azië dat bekendstaat als Bengalen en Bangladesh en de Indiase deelstaat West-Bengalen omvat. Er zijn ook significante Bengaals-sprekende gemeenschappen in de Indiase staten Assam en Tripura en bij immigrantenbevolking in het westen en het Midden-Oosten. Het Bengaals is qua aantal sprekers de tweede taal in India, na het verwante Hindi.

Met ongeveer 250 miljoen sprekers is het de 7de taal ter wereld (na het Mandarijn, het Spaans, het Engels, het Hindi, het Arabisch en het Russisch).
Toegevoegd op 25 november 2018 22:29: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Amra Korbo Sringojoy Haat e Moshal - Wij zullen scheppend (vruchtbaar) zijn met de fakkel in de hand.
Amadea
5 jaar geleden
Maar, dat het woord in een bepaalde taal een zelfstandig naamwoord is hoeft helemaal niet te impliceren dat dit tevens de betekenis en oorsprong van de gevraagde naam is.
klaariskees
5 jaar geleden
Ik vind de naam Moshal ook in een Joodse database http://www.avotaynu.com/csi/csi-home.htm en ook in een Zuid-Afrikaanse tekst, waar Jezus de "moshal meshalem" wordt genoemd, hetgeen zou kunnen betekenen: fakkel informant
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@klaariskees, moshal meshalem
Het zijn talen die door de eeuwen heen woorden met elkaar hebben vermengd, en later een eigen betekenis hebben gekregen. Meshalem is in het Hebreeuws: betalen.
In de oorspronkelijke taal is de betekenis: vergeten.
Moshal Meshalem - de vergeten Jezus
afhankelijk van de tekst - De vergeten toorts, Jezus werd gezien als een fakkel. Een lichtend voorbeeld. Meshalem mammon - Hebreeuws voor: betaal geld.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bengaalse tijdschiften en journalistiek in Groot Brittannië (1916-2007)
https://books.google.nl/books?id=AoV0AgAAQBAJ&pg=PA177&lpg=PA177&dq=moshal+arabisch&source=bl&ots=zEG6U3j9Sr&sig=VcU8u7lrKJQM6lPh_SdqKUCizEE&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjKk4bl_fHeAhVHMewKHTX3ANIQ6AEwB3oECAcQAQ#v=onepage&q=moshal%20arabisch&f=false