wat moet je doen als je een huis moet ontruimen van een overleden familielid?

Wat komt er zo bij kijken als je genoodzaakt bent om een huis van een familielid te ontruimen. De persoon heeft een eigen woning en deze staat vol met spullen. Waar moet ik als eerste op letten en wie kan ik inschakelen om eventueel inboedel weg te halen?
Ik ben de enige familielid die dit moet regelen!!!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
5 jaar geleden
Kringloop haalt volgens mij ook inboedels op
LeonardN
5 jaar geleden
Ik ben de enige familielid die dit moet regelen!!! Ben je ook de enige die erft?

Antwoorden (2)

Haal er de dingen uit die voor jou belangrijk zijn en/of die jij mooi vindt. sieraden, foto's dat soort dingen.Is er nog meer familie dan zou je daar mee kunnen overleggen. Verder kun je eens kijken of er in de buurt een inboedelopkoper zit. Kun je via google wel vinden, en daarmee een afspraak maken om het huis leeg te maken. Daar maak je een afspraak mee en zij komen kijken wat ze er voor willen bieden, worden jullie het eens dan regelen ze zelf wel wanneer ze het leeghalen. Als je er zelf al al het waardevolle uit hebt gehaald dan zullen ze weiig interesse hebben , en dan zal je wat klusjesmannen moeten regelen om het naar de stort te brengen (als de kringloper het ook niet meer wil
5 jaar geleden
Je geeft aan dat jij het enige familielid bent, die dit moet regelen. Als dit ook betekent, dat jij de nalatenschap moet regelen, raad ik je aan om een afspraak te maken met een notaris. De notaris heeft namelijk ook als taak om uit te zoeken of er bijvoorbeeld een testament is, of dat er nog nabestaanden, die aanspraak kunnen maken op een deel van de erfenis. Zijn deze er niet, dan kan jij ook in je eentje beslissen wat er met de inboedel gebeurt.
Vervolgens zijn er 6 tips voor het leeghalen van het huis:
1. Doe het zorgvuldig. Zorg ervoor dat je door emotionele en lichamelijke vermoeidheid beslissingen neemt, waar je later spijt van hebt.
2. Let op de spullen met een emotionele waarde. Zorg ervoor dat deze in een ander huis (je eigen huis misschien) zijn opgeborgen, voordat je de rest van de inboedel weg laat halen.
3. Let ook op alle belangrijke papieren. Doe daarmee hetzelfde als met de spullen met een emotionele waarde.
4. Maak een afweging of er spullen zijn die van waarde zijn. Denk aan bijzondere (mogelijk antieke) spullen, maar ook aan sieraden en verzamelingen. Laat hiervan door een taxateur de waarde bepalen.
5. Als er naast jouzelf toch nog familieleden of vrienden van de overledene zijn, laat hen ook een keuze maken uit de spullen. Gooi niet alles weg, zonder hen erbij te betrekken. Men kan aan iets hechten, dat voor jouzelf geen waarde heeft.
6. Misschien ken jij zelf ook mensen die je kunnen helpen. Het leeghalen gaat makkelijker als je het niet helemaal alleen moet doen. Maar let wel op: jij neemt de beslissingen over wat er met de spullen gebeurt!

En tot slot heb je waarschijnlijk een heleboel spullen waar jij niets meer mee kunt. Een deel ervan kan worden weggegooid en een ander deel kan mogelijk nog verkocht worden. Doe dit niet zelf. Dus ga niet heen en weer rijden naar de vuilstort. Er zijn door het hele land bedrijfjes die het huis helemaal leeg willen halen. Zij zoeken de spullen verder uit, zorgen voor de afvoer van de spullen die weggegooid moeten worden en zorgen voor de verkoop van de rest. En zij leveren het huis vaak ook bezemschoon op. Kijk op internet voor een bedrijfje bij jou in de buurt.

Ik wens je heel veel sterkte met dit proces.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1. Doe het zorgvuldig. Zorg ervoor dat je door emotionele en lichamelijke vermoeidheid GEEN beslissingen neemt, waar je later spijt van hebt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ goed antwoord