Is het toegestaan als een 16 of 17 jarige naar buitenland gaat en daar studeerd?

Hallo, ik ben benieuwd of een 16-17 jarige zelf naar het buitenland(duitsland) mag gaan en daar gaat studeren toegestaan is zonder toestemming ouders. ook nog eens family daar heeft en zelf ervoor heeft gekozen.

(Ik ken iemand die op haar 17e naar het buitenland ging ook zonder toestemming daar ging studeren)
Ze mag bij haar familie daar wonen en de familie vinden het niet erg om mee te betalen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je bent minderjarig.
Tot je 21 jaar bent zijn je ouders financieel verantwoordelijk.
Wie betaalt je studie?
Fijn dat je daar familie hebt, mag je daar wonen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jodokus52 Ik heb geupdate!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Anoniemenn, Gaat het om een vervolgopleiding, Hogeschool of om een universitaire studie?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je wordt ook niet zomaar aangenomen. Als je echt studeren bedoelt, dus aan een Hogeschool of Universiteit dan wordt er nog een taaltest afgenomen. De meeste Duitstalige opleidingen verwachten van de studenten dat ze Duits op niveau C1 volgens het Europees referentiekader beheersen. Enkele opleidingen eisen niveau C2 of soms maar B2.

Antwoorden (2)

In principe niet, hoewel dit soort internationaal recht soms lastig ligt, én er bovendien niet altijd scherp op wordt gelet.

Onder NL recht geldt, dat dit onttrekking aan het ouderlijk gezag is (en dat is strafbaar), en dat de 17-jarige niet handelingsbekwaam is (en zich dus niet zelf als student kan inschrijven, dat moeten de ouders doen). Maar als niemand dit controleert bij de inschrijving, kan het in de praktijk.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vraag heeft niets met Internationaal Recht te maken.
Het internationaal recht (het Volkenrecht) is het recht dat geldt tussen staten onderling.
Binnen drie maanden moet ook de student in het gastland zich inschrijven (bij de gemeente, politie of vreemdelingendienst).
Er wordt dan een verklaring van inschrijving verstrekt op vertoon van:
een bewijs van inschrijving aan een erkende onderwijsinstelling;
een bewijs dat men tegen ziektekosten verzekerd is;
een verklaring dat men over voldoende middelen van bestaan beschikt om zonder bijstand rond te komen.
Het is wel toegestaan om in Duitsland onderwijs te volgen als je nog geen 18jaar bent, maar niet zonder de toestemming van degenen die het ouderlijk gezag hebben.
Bij inschrijving in Duitsland als minderjarige student aan een Hogeschool of Universiteit (of wat voor opleidingsinstituut dan ook) moeten diverse vragenlijsten naar waarheid worden ingevuld en dient de student aan legio voorwaarden te voldoen. De familie waar je eventueel gaat wonen dient een toestemmingsverklaring te hebben van de ouders, in ieder geval van de gezaghebbende.
Als een student van 16 of 17 jaar het voor elkaar krijgt om in Duitsland ten onrechte te worden ingeschreven (dus zonder toestemming van degene die het ouderlijk gezag hebben) wordt het opleidingsinstituut geen onttrekking aan het wettig gezag ten laste gelegd. Het opleidingsinstituut maakt zich niet schuldig aan ontvoering, het is de student zelf die een strafbaar feit pleegt door het geven van onjuiste info en de familie waar de minderjarige woont is strafbaar omdat zij geen toestemmingsverklaring kunnen overleggen.
Als je in het buitenland, in jouw geval Duitsland, naar school gaat en in Nederland blijft wonen moet er vrijstelling van de leerplicht aangevraagd worden bij de leerplichtambtenaar. Zonder starkwalificatie tot de leeftijd van 18jaar. Een bewijs van inschrijving op de school of het instituut in het buitenland moet aan de leerplichtambtenaar worden afgegeven.
Is de woonplaats in Duitsland, dan sta je niet meer ingeschreven in het Nederlandse bevolkingsregister en heb je te maken met de Duitse leerplichtwet. De schoolplicht in Duitsland wijkt af van de Nederlandse.
Je hebt dus heel wat obstakels te overwinnen om zonder toestemming van je ouders in Duitsland onderwijs te volgen zolang je nog geen achttien jaar bent. Maar wat jij graag wil als minderjarige is rechtmatig niet mogelijk.