Kan je een buitenechtelijk kind van je echtgenote erkennen, als je niet de biologische vader bent?

Waar kan je daarover meer lezen?

5 jaar geleden
3K
Edraket
5 jaar geleden
Bezint eer ge begint....
Als het tot een scheiding met uw echtgenote zou komen,
loopt de onderhoudsplicht voor het door u erkende kind gewoon door,
totdat het kind 21 jaar is.

Antwoorden (1)

Onder voorwaarden kan dat, zie hieronder.

"
Om een kind te mogen erkennen moet overigens aan enkele voorwaarden worden voldaan:

de man die het kind wenst te erkennen, moet 16 jaar of ouder zijn;
de moeder of het kind (vanaf 12 jaar) moet vooraf schriftelijke toestemming geven;
erkenning is niet mogelijk door een man die niet met de moeder mag trouwen (denk hierbij aan de broer die het kind wenst te erkennen);
er mogen niet al twee juridische ouders zijn (bijvoorbeeld als de moeder nog is gehuwd met een ander);
indien de man die het kind wil erkennen onder curatele staat, dan is toestemming van de kantonrechter nodig."
NB:

"De man die ten tijde van de geboorte van het kind met de moeder is gehuwd, wordt automatisch vader van het kind. Ook al is het kind verwekt door een andere man, bijvoorbeeld door overspel, dan nog wordt de echtgenoot van de moeder de juridische vader van het kind.

Wordt het kind geboren buiten huwelijk, dan wordt de verwekker van het kind niet automatisch ook de juridische vader. Voor deze kinderen kan het vaderschap, afgezien van adoptie, worden gevestigd door erkenning en door gerechtelijke vaststelling van het vaderschap."