Dat heeft alles te maken met het feit dat blauwe ogen ontstaan uit een gemuteerd gen. Iedereen op de wereld had namelijk bruine ogen, maar ooit is er een gen gemuteerd (onderzoekers denken bij een Spaanse man die 7 duizend jaar geleden leefde) waardoor de nakomelingen van diegene dus blauwe ogen kregen.
Hoe kan het dan dat twee mensen met blauwe ogen tóch een kind met bruine ogen kunnen produceren? Iedereen krijgt twee genen van zijn ouders, een van de moeder en een van de vader. Stel dat de vader in het bezit is van een gemuteerd gen, maar ook van een werkend gen voor bruine ogen, dan krijgt het kind bruine ogen. Dat gen is namelijk dominant.
5 jaar geleden
De ouder met blauwe ogen kan een gen voor bruine ogen en blauwe ogen hebben. Als deze het bruine gen doorgeeft, is er dus dominant bruin gen aanwezig. Als beide ouders blauwe ogen hebben, maar ook het bruine gen hebben, bestaat daarom ook de kans dat hun baby bruine ogen krijgt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus als de vader blauwe ogen heeft BB maar aanleg heeft voor bruin? Bb?