Moet je verplicht een deel van je loon aan ouder geven?

Kan iemand helpen

Is het verplicht dat je een deel van je loon moet afstaan aan je ouders als je meerder jarig bent en vast werk hebt of is dit niet verplicht ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.7K
Ritsuka
6 jaar geleden
Dat lijkt mij onzin, het word alleen soms gedaan als een soort kostgeld
Computoon
6 jaar geleden
Nee, niet verplicht. Er zijn wel ouders die kostgeld vragen als je bij hen woont, om bij te dragen aan de huishoudelijke kosten. Maar ook dat is, hoewel redelijk, niet wettelijk afdwingbaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Denk dat het niet meer dan normaal is om bij te dragen in de kosten als je ook geniet van het eten en een dak boven je hoofd. Daarnaast denk ik dat dat je er later veel profijt van zal hebben . Je leert er van om zelf je salaris in te delen in vaste lasten en genot. Zoals uitgaan en vakantie. Denk ook dat mensen zich trotser voelen als ze verantwoording nemen voor hun eigen welbevinden. Als het niet hoeft vraag je. Maar misschien zou je het zelf moeten willen. Kwestie van zelfrespect. Je bent tenslotte meerderjarig. Dus geen kind meer. Wat ik persoonlijk wel vind is als je bijdraagt aan het gezin je ook gehoord mag worden. Niet dat je in alles vrij kan beslissen. Dat kan nooit. Maar je mag wel verwachten dat je ook gehoord wordt. Als niks bijdraagt heb je tenslotte ook niks te vertellen.

Antwoorden (2)

Nee, dat slaat echt helemaal nergens op; er is geen enkele wet die dat zegt. Natuurlijk is het redelijk dat je vanaf een bepaald moment je ouders een bijdrage in de kosten van eten, wassen e.d. betaalt als je nog thuis woont terwijl je wel een eigen inkomen hebt, maar veel ouders willen dat niet eens.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Ik begrijp de min niet.+
Je hebt geen plicht om je loon af te geven.
Maar het is wel niet heel onlogisch dat je een deel van de kosten draagt als je al werkt en je woont nog bij je ouders. Zij genieten dan ook minder voordelen bij de belastingen, uitkeringen en dergelijke.
Zij zijn namelijk ook niet verplicht hun meerderjarig kind dat werkt gratis te onderhouden. Bespreek samen een regeling waar iedereen zich in kan vinden, en anders kan je nog altijd op je eigen benen staan en in je eigen onderhoud voorzien.