Zou ik thuisonderwijs mogen geven aan mijn kind?

Ik en mijn partner hebben een andere levensvisie dan de meeste en vinden ook dat er op school veel belangrijke levenslessen niet geleerd worden.

Alleen i.v.m. ziekte heb ik een wajong uitkering en heb ik mijn opleiding niet af kunnen maken.

Ook als ik thuisscholing zou mogen geven zou ik dit maar doen tot een bepaalde leeftijd omdat ik de sociale aspect van school toch wel belangrijk vind.

Ik wil gewoon mijn kleine later een betere makkelijkere start geven in het leven zonder teveel druk op hem te leggen.

Maar ben bang dat ik afgewezen zal worden omdat ik mijn opleiding nooit af heb mogen maken en daarom afgestempeld zal worden als dom en ongeschikt als leraar.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
'Niet gekwalificeerd' is wat anders dan 'dom'...
Inekez1
6 jaar geleden
Je vindt dat er belangrijke levenslessen niet geleerd worden? Jonge kinderen gaan hooguit 6,5 uur per dag naar school. Buiten schooltijd, in weekenden en vakanties is er toch voldoende mogelijkheid om je kind de levenslessen bij te brengen die het op school niet krijgt? Juist voor jonge kinderen is het sociale aspect ontzettend belangrijk. Eén van de belangrijkste dingen die kinderen leren in de kleuterleeftijd is 'samen spelen, samen delen', respect hebben voor elkaar en met elkaar communiceren.
Sla je dat over en gaat je kind op wat latere leeftijd alsnog naar school, dan kan het voor hem en voor klasgenootjes veel moeilijker zijn om goed met elkaar contact te maken. In Nederland is het zo dat je kind vrijstelling voor school kan krijgen onder bepaalde voorwaarden. Eén van die voorwaarden kan wel zijn dat er in jullie omgeving geen enkele school is die past bij jullie levensovertuiging. Dat houdt volgens mij dan meer in dat er op school juist dingen geleerd worden waar je helemaal niet achter staat. Dus niet dat je iets zou willen toevoegen aan het onderwijs, maar er iets uit weg zou willen laten (om te vervangen door iets anders). Dat argument moet je wel goed onderbouwen. Vervolgens ben je als ouders zelf verantwoordelijk voor de opvoeding en het onderwijs aan je kind. Of je de lessen zelf geeft of daar iemand voor inhuurt moet je ook zelf weten. Je hebt dus niet zelf een kwalificatie of iets dergelijks nodig (in Nederland). Wat voorop moet staan is uiteindelijk het belang van je kind. Die gaat later wel problemen ondervinden als blijkt dat hij nooit goed heeft leren rekenen of schrijven, of niet heeft geleerd samen te spelen of zich te verweren tegen kritische vragen of pestgedrag van anderen. Is er bij jullie in de buurt geen geschikte school maar elders in het land wel? Overweeg dan te gaan verhuizen. Het gaat om de toekomst van je kind.

Het beste antwoord

Om thuisonderwijs te kunnen geven, moet je ontheffing van de plicht tot schoolinschrijving aanvragenbij de gemeente waar je woont. De leerplichtambtenaar zal deze aanvraag dan beoordelen.
Ik raad je aan contact op te nemen met de Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs, zij kunnen je adviseren bij het onderbouwen van je aanvraag en ook tips geven over het inrichten van het onderwijs als je toestemming krijgt.

Toegevoegd na 4 minuten:
In je aanvraag zul je met name een beroep moeten doen op artikel 5b van de leerplichtwet, waar het gaat om ontheffing op grond van levensovertuiging.
Hoe 'sterk' jouw case is,durf ik hier niet te zeggen. De interpretatie van de wetgeving verschilt naar mijn ervaring vaak van ambtenaar tot ambtenaar. Het is in elk geval niet zo dat je per definitie zelf een onderwijsbevoegheid moet hebben. Het zal er vooral om gaan dat je de ambtenaar weet te overtuigen van de verschillen tussen jullie levensopvatting en die van de scholen in jouw omgeving.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland is in principe ieder woonachtig kind van vijf jaar en ouder leerplichtig. Je lijkt daarvoor vrijgesteld te worden op basis van richtingbedenkingen, oftwel "overwegende bedenkingen tegen de richting van het onderwijs van alle scholen met geschikt onderwijs op redelijke afstand van de woning", een van de gronden uit de Leerplichtwet, art. 5. Je moet daarvoor een verzoekschrift schrijven aan burgemeester en wethouders.

Je moet hierbij aannemelijk kunnen maken dat je voorzieningen hebt getroffen om het kind van het juiste onderwijs en niveau te voorzien. Dat je zelf geen (vervolg?)opleiding hebt afgerond hoeft geen bezwaar te zijn. Je kunt het ook andersom benaderen, en bij de gemeente informeren wat je moet en kunt doen om een ontheffingsverzoek mogelijk te maken.

Afgezien daarvan: je kunt het kind ook laten deelnemen aan het regulier onderwijs aanvullend op school de levenslessen meegeven die je voorstaat. Het laten kennismaken met meerdere levensvisies en laten deelnemen aan de maatschappij is (in mijn ogen) een verrijking voor het kind en (in mijn ogen) beter dan het beperken van het kind tot uitsluitend de visie en lessen van de ouders. Het kind krijgt door het regulier onderwijs ook reguliere diploma's die een veel betere startkwalificatie geven op de arbeidsmarkt dan ongecertificeerd thuisonderwijs.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: "vrijgesteld te worden" moet zijn "vrijgesteld te willen worden"
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
NickBoven,ook met thuisonderwijs kun je naar reguliere diploma'stoewerken. In het basisonderwijs speelt dit niet zo (daar krijg je immers geen diploma),maar in het voortgezet onderwijs kun je je kind gewoon aanmelden voor een staatsexamen vmbo, havo of vwo. Men krijgt dan exact hetzelfde diploma als kinderen die op een gewone school zitten. Uiteraard moet je als thuisdocent dan wel borgen dat je je kind goed op het examen voorbereidt.
tinus1969
6 jaar geleden
Let op: dit soort vrijstellingen mbt 'richting' gaan over RELIGIEUZE richting. Je moet dan aannemelijk maken dat geen enkele school past bij jouw levensbeschouwing. In de praktijk zijn het vooral streng-gereformeerden (zwartekousenkerk) die hiervoor in aanmerking komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969, de wet spreekt over levensovertuiging. Dat zal in de meeste gevallen inderdaad een religieuze overweging zijn, maar dat hoeft niet per se. De onderbouwing is vaak bij religieuze overwegingen wel gemakkelijker omdat de inspectie daaraan gewend is, maar ik ken ook gevallen die op grond van antroposofische overwegingen vrijstelling hebben gekregen.
tinus1969
6 jaar geleden
@JanJ2002; er is staande jurisprudentie op dit punt. Antroposofie is ook een religieuze levensovertuiging, bijdeweg.