Wat moet je doen als je ouders de laatste tijd snel boos worden op elkaar en snel boos worden op hun kinderen (wij) (door omstandigheden) ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Da's de omgekeerde wereld, je vraagt hier hoe jij je moet aanpassen terwijl het je ouders zijn die moeten inschikken(door omstandigheden) aan jullie, want ik gok er op dat jullie niet verantwoordelijk zijn voor die omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja het zijn niet onze omstandigheden
Ivana
6 jaar geleden
Ga je in ieder geval NOOIT schuldig voelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad nooit schuldig voelen en nooit aanpassen, dus blijf jezelf, want meer dan dat kun je niet doen(wegens omstandigheden)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je mag wel degelijk zeggen wat hun gedrag met jou / jullie doet. Wellicht kan dit ook voor hen een eye-opener zijn. Sterkte!

Antwoorden (1)

Het kan voor je ouders steeds normaler worden continu en sneller boos reageren, misschien hebben ze het niet eens door.

Als er een groot probleem is, horen ouders dat samen op te lossen, zonder dat de kinderen hier over weten of last van hebben. Wanneer de ouders hun boosheid niet onder contrôle kunnen houden, is er iets goed mis en wellicht hebben zij het zelf niet eens door.

Wat kan helpen is om de tafel gaan zitten en vragen of ze willen luisteren naar wat jij wilt vertellen en vragen. Zet beter eerst op papier waar je over wilt praten:
@snel boos worden zowel tegen elkaar als tegen jullie, voorbeelden er bij is goed
@vertel dat het voor jullie kinderen moeilijk is om in zo’n nare sfeer te moeten leven
@vraag of zij met elkaar kunnen afspreken om anders, vrolijker te reageren.

Hopelijk help het, succes Jilleke!