mijn familie heeft een andere oogkleur dan ik wie helpt met een uileg hoe dit kan ?

ik heb bruine ogen mijn zus ook mij ouders hebben groen en grijs en de rest in mijn familie opa over en over over heeft niemand bruin

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Op https://www.erfelijkheid.nl/content/oogkleur vind je hier een duidelijke uitleg over.

--- Heb jij een heel andere kleur ogen dan je ouders? Of heeft je kind een oogkleur die niet in je familie voorkomt? Dat is bijzonder, maar het kan.

Niet altijd dezelfde oogkleur
Meestal hebben kinderen dezelfde kleur ogen als hun ouders. Maar je kleur ogen krijg je niet alleen van je ouders. Ook de genen van je (verre) grootouders tellen mee. Daarom kun je een onverwachte oogkleur hebben. Je kunt bijvoorbeeld blauwe ogen hebben, terwijl blauwe ogen tijden lang niet in je familie voorkwamen. Of jij en je partner hebben allebei blauwe ogen en jullie kind heeft bruine ogen.

Je genen bepalen
Oogkleur is erfelijk. Je genen bepalen je oogkleur. Van elk gen erf je altijd twee kopieën: één van je vader en één van je moeder.
Er zijn meer dan 120 genen bekend die invloed hebben op die kleur. De iriskleur, de spikkeltjes in het oog: er zitten allemaal verschillende genen achter. ---
6 jaar geleden
Ik ben een deel van een twee-eiige tweeling. Mijn tweelingzus had bloedgroep O positief mijn ouders en andere broers en zussen ook en ik ben de enige met O negatief. Waarschijnlijk gekregen van mijn grootmoeder want ze geeft veel miskramen gehad. Na elke geboorte van mijn kinderen die O positief waren moest ik binnen de 24 uur een inspuiting krijgen anders kon ik antistoffen maken tegen een volgend kind en dit kon gehandicapt zijn. Mijn dochter en haar nichtje hebben de grijs blauwe kleur ogen van hun overgrootmoeder gekregen.