Ik ontvang nu een IOAW uitkering (2017) maar..., kan ik in aanmerking komen voor een vergoeding van de schoolkosten (bijv. ouderbijdrage)?

IASZ heeft mij wijs gemaakt dat ik niet in aanmerking kom, vanwege de volgende redenen:
1. Bij een IOAW uitkering kijkt men niet naar je vermogen en bezittingen, dat is prima, maar...
2. Zodra ik om hulp vraag voor een vergoeding van de schoolkosten (ouderbijdrage en een computer), dan gaan ze wel kijken naar je eigenvermogen en bezittingen (eigenhuis enz.) en dus kom ik niet in aanmerking voor de schoolkosten.

Mijn vraag: is dat zo??

Kan iemand mij wegwijs maken hoe dat zit,
Alvast dank.

Cee Jay

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Heeft je partner dan geen inkomen?
Inekez1
6 jaar geleden
@ronron, de IASZ is een uitkering die het gezinsinkomen aanvult tot bijstandsniveau. Ook met een werkende partner is het totale gezinsinkomen dus nooit meer dan bijstandsniveau.
ronron1212
6 jaar geleden
@Inekez1het gaat om een IOAW uitkering
LeonardN
6 jaar geleden
De IASZ is geen uitkering maar een instantie die bepaalde uitkeringen verzorgt. o.a. de IOAW en de IAOZ. https://www.iasz.nl/werk-en-inkomen/nieuws/nieuwsbericht/artikel/wettelijke-veranderingen-in-de-ioaw-en-de-ioaz-per-1-juli-2015/
Inekez1
6 jaar geleden
Foutje, ik bedoel natuurlijk de IOAW uitkering, die in geval van de vraagsteller wordt verstrekt door de IASZ. "De IOAW-uitkering is een aanvulling op het inkomen tot bijstandsniveau. De IOAW kent geen vermogenstoets. " https://www.iasz.nl/werk-en-inkomen/ik-heb-geen-werk-meer-wat-nu/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-uitkering/ik-ben-na-mijn-50e-jaar-werkloos-geworden/

Antwoorden (1)

De vergoedingen voor schoolkosten en computer zijn onderdeel van de bijzondere bijstand van de gemeente. Daarvoor gelden andere voorwaarden dan voor jouw uitkering. Eén van die voorwaarden is een vermogen van maximaal € 11.880.

Dus: klopt het dat je niet in aanmerking komt? Als je totale vermogen (inclusief overwaarde eigen woning) meer is dan € 11.880 wel.
Is het logisch? Nee. Iemand in een huurhuis met 10.000 euro op de bankrekening heeft wel recht op de vergoeding, maar iemand met 0 euro op de bank en 12.000 euro overwaarde in de eigen woning niet.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
IOAW uitkering
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/ioaw-iow-ioaz-uitkering
Inekez1
6 jaar geleden
De vraag gaat niet over de IOAW uitkering, maar over de extra vergoedingen uit de bijzondere bijstand voor schoolkosten en computer. Daarvoor geldt niet de regelgeving van de IOAW, maar de regelgeving van de bijzondere bijstand.
LeonardN
6 jaar geleden
+Dit antwoord klopt verder gewoon. IOAW staat hier los van.