Mijn dochter wordt 8 okt. 18. De kinderalimentatie gaat mijn ex vanaf deze maand op haar rekening storten. Mag dit terwijl zij nog bij mij woont?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja. En jij kan kostgeld vragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Awennem, De alimentatie dient vanaf het bereiken van de leeftijd van 18 jaar rechtstreeks te worden uitbetaald aan de jong meerderjarige, tenzij het jongmeerderjarige kind zelf anders besluit.
Het is dus geen kwestie van 'mogen' maar het is 'moeten tenzij ...'
http://www.sbmadvocaten.nl/pages/posts/alimentatie-en-jongmeerderjarigen-270.php Op de site van staat een taalfout, deze is gemeld.
(rechtstreeks uitbetaalt te worden - rechtstreeks uitbetaald te worden)
Gescheidenmama
4 jaar geleden
Ja, dat mag. Vanaf het 18e jaar is de kinderalimentatie een zaak tussen ouder(s) en kind, maar het kind kan haar recht overdragen aan de verzorgende ouder. Zie voor meer info de bron: https://nieuwestap.nl/kinderalimentatie/

Antwoorden (3)

"Als het kind 18 jaar wordt, dient de alimentatieplichtige hetzelfde bedrag te betalen aan het kind als hij aan de alimentatiegerechtigde deed toen het kind nog minderjarig was (het kind kan aanspraak maken op deze afspraak). Echter, als de alimentatieplichtige van mening is dat hij minder alimentatie hoeft te betalen als het kind 18 jaar wordt, kan hij om een wijziging vragen."

Toegevoegd na 2 minuten:
Antwoord is dus ja. Zie verder bron.

Toegevoegd na 7 uur:
In aanvulling, met dank aan JoanDArc in reactie: ja, de vader mag de kinderalimentatie op de rekening van het 18-jarige kind storten.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Computoon, ik vermoed dat u het antwoord nog moet aanvullen.
De vraag is of de vader de kinderalimentatie op de rekening van het 18-jarige kind mag storten. Antwoord: ja dat mag.
https://oprechtscheiden.nl/onderhoudsplicht/
De kinderalimentatie (KA) dient, zodra het kind 18 jaar is op de rekening van het jongmeerderjarig kind te worden overgemaakt.
Het eventueel te betalen kostgeld is een zaak van de verzorgende ouder en het jongmeerderjarig kind. Als basis voor de berekening van het kostgeld zou men de berekening kunnen hanteren die toentertijd is gehanteerd voor de berekening van de hoogte van de kinderalimentatie.

Toegevoegd na 27 minuten:
Bij het vaststellen van kostgeld dienen de verzorgende ouder en het kind ook rekening te houden met de financiële wijzigingen die plaatsvinden.

De kinderbijslag stopt aan het eind van het kwartaal waarin het kind 18jaar wordt. De Sociale Verzekeringsbank stelt de ouder hiervan op de hoogte.
Het kindgebonden budget stopt.
Het kind is niet meer gratis meeverzekerd voor ziektekosten.

Het is tegenwoordig gebruikelijk dat een kind van gescheiden ouders, die recht heeft op kinderalimentatie, deze van hun 18de tot hun 21ste, op de eigen rekening gestort krijgen
Degene die de alimentatie betaalt regelt dit zelf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Na talloze kinderalimentatiezaken met succes te hebben afgerond, ben ik reuze benieuwd wat er bij mijn antwoord niet klopt. Dan kan ik er zo nodig mijn websites op aanpassen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat hebben kostgeld, kindgebonden budget, zorgpremie, wijziging van de hoogte van kinderalimentatie en kinderbijslag met deze vraag te maken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat heeft er alles mee te maken, de verzorgende ouder moet toestaan dat de kinderalimentatie op rekening van de jongvolwassene wordt gestort, maar deze ouder heeft wel recht op kostgeld. Deze kennis maakt het waarschijnlijk makkelijker voor @Awennem om de gewijzigde situatie te accepteren. Als de kinderalimentatie door de betalende partij rechtstreeks aan een thuiswonend jongvolwassene wordt betaald (en daar gaat de vraag over) heeft het financiële gevolgen waar alle partijen rekening mee dienen te houden.
De jongvolwassene dient zich ook bewust te zijn van deze financieel gewijzigde situatie. Het is niet zo dat de kinderalimentatie vanaf 18jaar alleen maar een flinke aanvulling is op het zakgeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je schrijft veel, maar je zegt weinig
Ja, dat mag, omdat de wet dit bepaalt, tenzij jullie in een echtscheidingsconvenant of in een ouderschapsplan overeen zijn gekomen dat hij de alimentatie aan jou moet blijven betalen zolang het kind bij jou woont. Het ouderschapsplan en het echtscheidingsverzoek zijn meestal aan de echtscheidingsbeschikking gehecht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen! in een echtscheidingsconvenant kan géén bepaling worden opgenomen dat aan de verzorgende ouder de kinderalimentatie betaald blijft worden als het kind 18jaar wordt. Deze bepaling kan op geen enkele wijze worden vastgelegd. Het is een wettelijk recht van het kind dat als het 18jaar wordt dat de afspraak tussen de betalende ex-partner en de verzorgende ouder wordt vervangen door een afspraak tussen de betalende ouder en het kind.
Er kunnen heel andere afspraken worden gemaakt. Of het kind wel of niet thuis woont is van ondergeschikt belang.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is de standaardbepaling in het ouderschapsplan van de vereniging van Familierecht Advocaten Scheidingsmediators vFAS: "7.4 Alimentatie jongmeerderjarige Vanaf het tijdstip waarop een kind meerderjarig wordt betaalt de vader Of: moeder de in artikel nummer genoemde alimentatie aan het kind zelf ex artikel 1:395a BW op een door het kind aan te wijzen bankrekening, tenzij het kind op dat moment nog bij de vader Of: moeder woont. In dat geval wordt door de ouders en het kind in onderling overleg bepaald op welke wijze wordt betaald, zolang die situatie voortduurt." Vaak wordt deze bepaling ook in echtscheidingsconvenanten vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Artikel 395a Burgerlijk Wetboek verwijst niet naar de wijze van betalen maar stelt alleen:
1. Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt. De onderhoudsplicht die aan de verzorgende ouder moet worden voldaan, loopt door totdat het kind 18 jaar is.
Daarna geldt voor kinderen van 18, 19 en 20 jaar een "voortgezette onderhoudsplicht".
Dat wil zeggen, dat de niet verzorgende ouder rechtstreeks aan het kind moet betalen. Dit betekent ook dat de afspraak tussen de ouders/ex-partners moet worden vervangen door een afspraak tussen de betalende ouder en het kind, als het kind 18 jaar wordt. Het is de jongmeerderjarige die uiteindelijk bepaalt op welke wijze de kinderalimentatie wordt betaald.
Stel dat de vader op de 18e verjaardag van het kind besluit om niet meer de kinderalimentatie te voldoen, dan zal het kind (en dus NIET de moeder) de alimentatie moeten claimen bij de vader. In een convenant of ouderschapsplan kan het volgende artikel worden opgenomen:
Alimentatie jongmeerderjarige
...... tenzij het kind op dat moment nog bij de vader/moeder woont. In dat geval wordt door de ouders en het kind in onderling overleg bepaald op welke wijze wordt betaald, zolang die situatie voortduurt.
Met andere woorden:
Beide ouders tekenen ervoor dat zij hier geen ruzie over gaan maken. Niet samen, maar ook niet met het kind. Dat is iets anders dan hetgeen u poneert::
"tenzij jullie in een echtscheidingsconvenant of in een ouderschapsplan overeen zijn gekomen dat hij de alimentatie aan jou MOET blijven betalen zolang het kind bij jou woont" Deze bepaling is onwettig en komt ook niet voor in het voorbeeldmodel ouderschapsplan van de VFAS.
https://www.verder-online.nl/media/1116/ouderschapsplan.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSHE:2017:2547&showbutton=true
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze uitspraak in Hoger Beroep heeft niets te maken met het rechtstreeks overmaken van de kinderalimentatie op de rekening van de dochter. Integendeel, de vader is gestopt met betalen.
De dochter doet een beroep op het convenant.
De rechter heeft beslist dat beide ouders naar evenredigheid moeten bijdragen in de kosten voor studie en levensonderhoud zolang het kind (de verweerster) haar huidige hbo-opleiding volgt en zij (verweerster) zelf redelijkerwijs niet in staat is, in die kosten te voorzien.
Hij moet maandelijks een bedrag aan de dochter betalen.
De zaak is terugverwezen naar de rechtbank Limburg, zittingsplaats Roermond om verder te worden afgedaan en waar beslist moet worden welk bedrag de vader maandelijks aan de dochter moet betalen.