Hoe zorg je ervoor dat je moeder niet meer in de wet staat als je moeder?

Ik ben bijna 18 en wil geen contact meer met mijn moeder, ik had ooit gehoord dat je iemand het ouderschap af kan zeggen en dat zou ik graag willen alleen kan ik hier niks over vinden en vind het nog iets te vroeg om bij de gemeente langs te gaan

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.9K
Erna55
6 jaar geleden
Je kunt ervoor kiezen om geen contact te hebben met je moeder.
Je kunt het niet in de burgerlijke administratie ongedaan maken dat ze je moeder is.
ronron1212
6 jaar geleden
In de wet kan je niets veranderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De wettelijke moeder van het kind is ofwel de vrouw uit wie het kind is geboren ofwel de vrouw die het kind heeft geadopteerd. Daar valt niets aan te veranderen.
Overdenk de consequenties bij het verbreken van alle contacten met de moeder.
http://www.relatietip.nl/relatietips/breken_met_je_ouders.html

Antwoorden (2)

De wet kan niet veranderd worden. Ook al zou je naar de rechter of gemeente stappen. Dus je moeder zal in juridische zin altijd je moeder blijven.

Je bent natuurlijk vrij het contact met je moeder te verbreken. Al zal je op dit punt vaak niet begrepen worden door je omgeving.
Mensen begrijpen wel dat je geen contact wilt bij seksueel misbruik of zware mishandeling. Maar er zijn ook andere redenen die heel erg zijn, zoals kleineren, ouders die geen interesse of aandacht hebben voor hun kinderen, verwaarlozing of ouders die vanwege een psychische stoornis niet in staat zijn hun kind liefde, geborgenheid en aandacht te geven. In die gevallen stuiten veel mensen tegen onbegrip. Het blijven toch je ouders of wat zielig voor je ouders, horen ze vaak. Maar niemand kiest er zomaar voor om een ouder af te snijden.

Uit een onderzoek blijkt dat 35 procent van de respondenten een breuk tussen kind en ouder in de familie kent. De helft is weer gelijmd, in de andere families wordt nog steeds niet met elkaar gesproken. Dochters blijken meer te breken met hun ouders dan zonen en breuken komen vaker voor bij echtscheidingen. Het CBS meldt dat 14% van de kinderen één ouder niet meer ziet na de scheiding.
Sommige deskundigen menen dat het verbreken van de ouder-kind relatie echter nooit leidt tot opluchting. Volgens therapeut Els Sloot van De Familiezaak levert het in eerste instantie rust op, maar veroorzaakt het vooral heel veel onrust. "Hoe zou het gaan met mijn moeder, wat als ze ziek is of als ik mijn ouders opeens tegen kom? Dat zijn vragen die door je hoofd blijven spoken. Het is niet goed om het contact helemaal verbreken, een pauze kan wel verstandig zijn", meent Sloot. "Je hebt maar één vader en één moeder. Die band is niet door te snijden. Kinderen houden altijd behoefte aan erkenning van hun ouders. Die ga je anders bij de partner of kinderen zoeken. Dan worden zij belast met het verleden. Het is beter om na een pauze te bekijken waarom ouders zich zo gedragen. Het los van jezelf te koppelen en uit te zoeken hoe zij vroeger behandeld werden. Dan kan je het gedrag in een ander perspectief plaatsen. Dat geeft lucht. Bekijk wat voor band je wel kan hebben."
6 jaar geleden
In het geboorteregister van de burgerlijke stand van de gemeente waar je bent geboren staat vermeld dat je bent geboren uit jouw moeder. Deze vermelding kun je niet wijzigen, behalve als deze onjuist zou zijn. In dat geval zou je een verzoek tot verbetering van de akte van de burgerlijke stand kunnen laten indienen bij de rechtbank door een advocaat. Dit kan niet als je moeder je moeder wel is, maar je alleen ruzie met haar hebt.

Bij een vader kun je het vaderschap nog laten ontkennen. Bij een moeder biedt de wet hiervoor geen mogelijkheid.