Mijn kind is geboren en aangegeven in Frankrijk. Wie heeft heeft nu het gezag?

2 Nederlandse ouders. Niet getrouwd en geen samenlevingsvormen contract.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leuk voor dat kind, goed over nagedacht ook.
tinus1969
6 jaar geleden
@Jetskipetski. Waar woon je? Dat is waar het om gaat.
tinus1969
6 jaar geleden
Is het kind trouwens erkend? Zoja, door wie en waar?
Erna55
6 jaar geleden
Zijn jullie woonachtig en ingeschreven in Frankrijk ?
Willen jij en je vriend het gezag delen ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij waren op vakantie en hij was met 28 weken geboren dus vandaar. Ik woon zelf in nl en mijn kind dus ook. Maar omdat hij aangegeven is in Frankrijk geld het Franse recht van gezag. Maar wat dat is weet ik dus niet
Antoni
6 jaar geleden
Misschien kan je via www.advocatenorde.nl een advocaat vinden, gespecialiseerd in (internationaal) familierecht. Je kan die trefwoorden invullen op de website www.advocatenorde.nl om zo'n advocaat te vinden. Hij/zij zal je kunnen vertellen hoe alles werkt en wat er precies voor jou en het kind geldt. Ik ben er niet zeker van of dit allemaal nodig is en of het een handige oplossing is, maar misschien is het dat wel. Als de advocaat van je eerste keus niet alle antwoorden weet, zal hij/zij -als het een goede advocaat is- je doorverwijzen naar betere deskundige.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel ga ik morgen meteen even bekijken
Antoni
6 jaar geleden
In de laatste zin van mijn reactie ontbreekt een woord, zie ik nu. Ik had bedoeld te schrijven: "naar een betere deskundige."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doorgaans hebben in EU-landen beide ouders het gezag, ook als ze niet getrouwd zijn. Beide ouders moeten dan wel het kind erkennen. Als de vader het kind niet erkend, dan heeft de moeder automatisch gezag. In de link staat een tekst, maar die is wel van 2006. Ik neem aan dat wat er staat niet is veranderd. http://ec.europa.eu/civiljustice/parental_resp/parental_resp_fra_nl.htm#2.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doorgaans heeft in Nederland de moeder het officiële gezag en kan je gezamenlijk gezag aanvragen. Want als je niet getrouwd bent of geen geregistreerd partnerschap hebt dan heeft de vader geen officieel gezag
tinus1969
6 jaar geleden
heb je de Franse akte wel in NL in laten schrijven? https://www.denhaag.nl/nl/akten-en-verklaringen/akten/buitenlandse-akten-in-een-nederlandse-akte-omzetten.htm Hoe oud is baby inmiddels?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet om laten zetten. En hij is al vijf. Het is nooit van belang geweest wie het gezag had. Maar nu zijn er omstandigheden waardoor ik het goed vast wil zetten en wil, weten waar mijn rechten liggen
tinus1969
6 jaar geleden
Om te beginnen, schrijf die akte in, in Den Haag. Dat is heel erg in het belang van je kind, zijn hele leven.
tinus1969
6 jaar geleden
Verder, ik heb zomaar het vermoeden dat je in scheiding ligt, en dat is een slecht moment om over dit soort dingen na te denken.
Daarom, zoek de brief of uitspraak van de rechtbank op, die zegt dat de Franse regelgeving geldt. LEES DIE NAUWKEURIG, wat staat er precies?
Nogmaals, de basis regel is dat NL recht geldt, omdat je hier domicilie hebt. Bij een rechtszaak kun je besluiten om je daar op te beroepen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In Frankrijk ligt dat dus anders dan in NL, als je die link leest. In Frankrijk heb je, als de vader het kind heeft erkend, BEIDEN gezag. Maar als er omstandigheden zijn waardoor jij alleen het gezag wilt hebben, dan zul je naar de rechtbank moeten om alleen gezag te krijgen. Het was handig geweest om hier van tevoren over na te denken. Want als je bijv. alleen terug wilt naar Frankrijk, kun je denk ik niet zonder toestemming verhuizen.
tinus1969
6 jaar geleden
@Bo777, kan zijn, dat erkenning zorgt voor gezag in Frankrijk, maar de vraag is of de Franse wet geldt. Normaal gesproken geldt namelijk hier de wet van de staat waar je woont (domicilie of habitual residence). Zie bv https://en.wikipedia.org/wiki/Habitual_residence

Het beste antwoord

Aangezien je blijkbaar in Nederland woont, geldt primair het Nederlandse recht (het feit dat je hier altijd hebt gewoond en de Nederlandse nationaliteit hebt versterkt dit).

Op grond daarvan heb jij als moeder gezag; aangezien jullie niet getrouwd zijn, heeft de verwekker geen gezag. Omdat je niets zegt over erkenning, is de verwekker waarschijnlijk niet eens (juridisch gezien) de vader.

Erkenning kun je regelen bij het gemeentehuis; gezag moet via de rechtbank.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het geval is alleen dat hij ons kind heeft aangegeven bij het gemeentehuis in Marseille omdat wij daar een maand moesten blijven. In Nederland geven ze as dat dat als erkenning geldt. En de rechtbank hier geeft aan dat het onder de wet van Frankrijk staat of hij gezag heeft ofwel niet. Maar ik weet niet hoe ze dat in Frankrijk zien. In nl kunnen ze mij er niets over vertellen
tinus1969
6 jaar geleden
@jetskipestki, que? Hoe heeft de rechtbank dat aangegeven aan jou? Liefst letterlijke tekst?
Welke achternaam heeft je kind?