Wordt je naar mate je ouder wordt meer als je vader of moeder?

Ik bedoel qua gedrag, aanleg voor verslavingen, interesses.. ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Dat is mogelijk, maar hoeft helemaal niet. Het kan net zo goed zijn dat jij een heel ander persoon bent, die een beetje op vader en een beetje op moeder lijkt maar verder zijn eigen aanleg en interesses heeft en gedrag vertoont.
Amadea
7 jaar geleden
Hierop is geen antwoord mogelijk.
Als er meerdere kinderen zijn, zal de een sprekend vader en de andere spreken moeder zijn. De derde zal op beide kunnen lijken, qua uiterlijk.

Spreken we over gedrag, dan is hier ook geen peil op te trekken. Kinderen kunnen zo verschillend zijn en bij wijze van spreken op (oud-) tante Catharina lijken. Het is niet te zeggen of voorspellen of zij wel of niet meer of minder op een der beide ouders (gaan) lijken dan wel ook hun verslavingen blijken te hebben. Qua interesses kan ook , het is afwachten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wanneer mensen ouder worden en in dezelfde situatie terecht komen als hun ouders, zullen er soms gelijkenissen te zien zijn. Een groot voorbeeld daarvan heb ik gezien bij mijn tweede dochter. Als puber deed ze het liefst alles wat ik niet deed. Toen ze eenmaal kinderen had, werd ze een beetje 'haar moeder gelijk'. Zorgzaam, bezorgd, altijd bezig enz.
Zelf zegt ze daarover: " alsof jij in me huist. Ik herken in mijn gedrag zoveel wat ik vroeger in jou verafschuwde. Dan schiet ik in de lach en begin je eindelijk te begrijpen."
Dat hoeft dus niet alleen aard en aanleg te zijn. Voor een gedeelte is het ook opvoeding.
Ja, op latere leeftijd gaan we meer een soort gelijkenis vertonen, ook omdat het leven dat van ons vraagt.
Zo herken ik zelf, nu pas, een hoop trekjes van mijn moeder in mezelf. Het goede mens is al 20 jaar geleden overleden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Ja, dat klopt, Ivana. Ook opvoeding, hoe ouder je wordt, door ervaring/het leven, precies;
en
Je laatste opmerking, ik zei het gisteravond nog : precies mamma ::))
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wie zong ook al weer:
"Papa, ik lijk steeds meer op jou"?
Ivana
7 jaar geleden
@henkaren Stef Bos. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ivana,
Bedankt