Ik heb een ingewikkelde ruzie met mijn beste vriendin, hoe los ik het op?

Ik ken mijn beste vriendin (Vriendin 1) nu al voor 1.5 jaar. Het eerste jaar hebben we geen één ruzie gehad. Maar de laatste halve jaar hebben we wel eens van die kleine ruzies, die merendeel ontstaan door mij. Ik wil dat het stopt. Als we ruzie hebben gehad, ga ik ook vaak naar een andere beste vriendin toe (Vriendin 2). Maar vriendin 1 vindt het niet leuk dat als we ruzies hebben dat ik dan naar vriendin 2 toegaat in plaats van naar haarzelf toe. Nu zegt ze dat ze het wil opgeven op mij. Hoe los ik dit op en zorg ik ervoor dat er geen kleine ruzies meer komen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Inekez1
7 jaar geleden
Kleine ruzietjes heeft iedereen wel eens. Dat hoort bij het leven.
Probeer met vriendin 1 te bespreken hoe die ruzies ontstaan, hoe jullie dat samen kunnen voorkomen en hoe jullie na de ruzie weer samen iets leuks kunnen gaan doen. Bespreek dit op een moment dat er geen ruzie is. Geef ook bij haar aan dat jij het liefst wil dat er geen ruzie komt, maar als dat toch een keer gebeurt dat het fijn zou zijn als je met vriendin 1 kunt doen en bespreken wat je nu met vriendin 2 doet. Voor vriendin 1 is het niet leuk dat jij na een ruzie naar vriendin 2 gaat. Maar voor vriendin 2 is het ook niet leuk als je alleen na een ruzie met vriendin 1 bij haar komt.

Het beste antwoord

Eerlijkheid is denk ik het belangrijkste. Ik snap dat vriendin 1 het niet zo leuk vind als jij naar vriendin 2 gaat om jullie problemen te bespreken. Dat moet voor haar net voelen als roddelen. Ik snap dat zij zich voelt alsof ze aan de kant wordt gezet. Ik zou als ik jou was tegen vriendin 1 echt eerlijk zijn over wat je wilt met haar, en dan zeggen dat je echt je best doet om zo min mogelijk ruzie te maken. Als zij ook beslist eerlijk tegen jou te zijn zullen jullie uit ruzies alleen maar sterker komen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dacht je nou echt dat je met vriendin 2 ook niet op den duur kleine ruzies zult krijgen? De rozengeur en maneschijn blijft niet eeuwig en kleine ruzies horen dus gewoon bij het leven. Je moet een keuze maken of je met vriendin 1 of 2 verder wilt want je kunt niet van twee walletjes blijven eten.
Je zegt dat de ruzietjes door jou komen dus is het ook aan jou ze weer goed te maken. Bied je verontschuldigingen aan en geef er een bloemetje bij. Verder moet je eens bij jezelf te rade gaan waarom je deze ruzies steeds maakt en wat aan de oorzaken doen. Succes!
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een echte vriendin laat je vrij. Je bent geen bezit. Alleen maar je tijd doorbrengen met een vriend en niet "mogen" omgaan met anderen kan opzich al zorgen voor spanningen en ruzie. Ik denk wel dat je een ruzie samen op moet lossen ipv bespreken met een ander. Misschien is ze bang om alleen achter te blijven. Maak haar duidelijk dat het prima is om meerdere vrienden te hebben en moedig haar aan om meer vrienden te maken.
(Als het niet om vriendschap maar een relatie, dan ligt het natuurlijk allemaal wat anders.)