Hoe laat ik mijn vader ophouden met zeuren over geld?

Ik ben 27 en woon al 9 jaar op mezelf vanwege mijn studie, maar ook vanwege de relatie met mijn moeder (die nu fantastisch is trouwens).
Met mijn vader heb ik altijd een goede relatie gehad en toen ik op mezelf ging worden heeft hij een flink bedrag voorgeschoten om meubels etc kopen.

Tot op heden heb ik het niet terug kunnen betalen omdat ik de ene na de andere financiële tegenslag kreeg. Al die jaren is hij blijven zeuren over het geleende geld. Haha het is maar een grapje zegt hij dan als mijn moeder er boos om wordt.

Nu heb ik eindelijk een vaste baan met een vast inkomen en heb ik voor het eerst in jaren (geen grapje) weer nieuwe kleding kunnen kopen. Maar gelijk hetzelfde riedeltje weer. Waar blijft mijn geld? Alsof ik nu even een paar duizend euro uit mijn zak zou kunnen schudden.

Ik ga zeer binnenkort ook een hond halen. Niet zozeer omdat ik een nieuw hebbeding wil, maar omdat ik me verveel als ik thuis ben en dan lekker wil gaan wandelen met mijn eigen hond. Ik mis dat van vroeger.

Mijn vader is een schat van een man, maar hoe kan ik hem in hemelsnaam duidelijk maken dat hij moet ophouden met zeiken?
Ik durfde hem vorige week al bijna niet te vertellen dat ik een winterjas had gekocht, en dat terwijl ik volwassen ben :(

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ga sowieso binnenkort een betalingsregeling treffen, maar ik weet zeker dat hij doorgaat met zeuren tot hij alles terug heeft.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.4K
Ritsuka
7 jaar geleden
Als ik het lees heeft hij dus in 9 jaar tijd nog geen euro terug gekregen? Je had geen enkele van de 108 maanden even 50 of 100 euro over om over te maken?
Ritsuka
7 jaar geleden
Je gaat nu meer uitgaven toevoegen, dan ga je helemaal geen geld terug kunnen betalen als je dat nu al niet kan.
Als je dit geld geleend zou hebben bij een bank, had je allang een deurwaarder voor je huis staan. Ga eerst eens goed inkomsten + uitgaven bijhouden en je vader beginnen met terugbetalen.
Rieneke1
7 jaar geleden
Wat ik me ook afvraag is of die vaste baan part-time is. Hoop toch niet dat er een hond in huis wordt gehaald met een full-time baan, tegen de verveling ALS TS eens een keer thuis is?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de hond goed ziek wordt in de toekomst kan dat honderden tot soms wel duizenden Euro's kosten. Denk goed na voor je een hond neemt!
En als ik je pa was zou ik toch echt wel een beetje boos op je zijn dan, hem niet terug betalen maar wel geld voor een hond uitgeven...
paulus811
7 jaar geleden
Er is maar 1 antwoord mogelijk op deze vraag, de oplossing ben je helemaal zelf. En in deze situatie een hond kopen is zo ongeveer het onverstandigste wat je kunt doen.
ItisILeClerc
7 jaar geleden
Je kunt je vader laten ophouden met zeuren door je als volwassene te gaan gedragen, respect te tonen voor iemand die je hielp toen je in de problemen zat en je schuld op de kortst mogelijke termijn af te lossen.
Erna55
7 jaar geleden
Het lijkt erop dat je 9 jaar lang de terugbetaling aan je vader niet belangrijk hebt gevonden. Het was voor jou geen prioriteit.
Ook nu nog niet.
Je koopt liever een hond. Maar dat geld voor een hond heb je niet " over " ! Vind je echt dat je terugbetaling aan je vader niet je eerste prioriteit hoeft te zijn ?
Je vindt dat je vader " zeurt" . Nee !
Hij vraagt terecht terugbetaling . En jij blijft het niet belangrijk vinden. Betaal als eerste je vader terug. Je wilt een hond tegen verveling .... Kom op !
Je kunt dagelijks naar de supermarkt lopen om je boodschapjes te doen. Rugzakje mee en een omweg nemen wanneer de winkel dichtbij is.
Inekez1
7 jaar geleden
Die arme hond moet zich dan zielig alleen thuis zitten vervelen en wachten tot de baas een keer thuiskomt om te wandelen? Jij wil een hond omdat je niet een paar uur per dag alleen thuis wil zijn? En in plaats daarvan moet die hond uren lang alleen thuis zijn? En dan de extra kosten van de hond: aanschaf, inentingen, cursussen, eten, ontvlooien, ontwormen, dierenartskosten bij ziekte, kosten voor kennel bij vakantie, etc etc etc. Ik begrijp het wel hoor, ik wilde ook graag een hond toen ik op mezelf ging wonen. Dat heeft nog tot mijn 36e geduurd voordat de situatie daar geschikt voor was. Tot die tijd ging ik regelmatig zonder hond een rondje lopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Welke studie hebt u gevolgd waardoor u denkt dat als iemand een paar duizend euro terugvraagt waar hij recht op heeft, u dat "zeuren" mag noemen?
Hoe zit het met de derving van rente waar uw vader ook recht op heeft?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gamet je
vader aan tafel en bespreek open en eerlijk je situatie . Spreek een aflossing af en hou je er aan! Neem geen hond tot dat het financieel stabiel is met je en niet alleen je huur kan betalen je kan dan wel volwassen zijn maar financieel nog niet onafhankelijk . Ja ik begrijp dat je het gezeur vervelend vind maar je pa wil zn gel terug . Dus geef heminzage maak samen een aflossing's plan . Een bank werkt eigenlijk ook zo alleen duurder . Je pa vraagt zn geld en jij zeurt dat hij zn mond moet houden
Amadea
7 jaar geleden
Het eerste wat ik deed toen ik eigen inkomen kreeg was het van mijn ouders geleende geld terug betalen. En daarna pas ben ik begonnen om dingen voor mijzelf te kopen. Volgens mij is dat zeer normaal om te doen. Belachelijk dat je vindt dat jouw vader zeurt terwijl hij al negen jaar wacht!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het niet meer dan logisch dat je eerst je schuld terugbetaald voordat je nieuwe aankopen doet? Ik weet niet hoor, ik ben maar een onverantwoordelijke student verder :p

Antwoorden (5)

Ik zou, hoe rot het ook is, toch even extra nadenken over een hond.
Een hond is erg leuk, maar zodra het ziek wordt..Ik heb een hond en die heeft een ziekte gekregen waardoor ze elke dag medicijnen moet. Ik heb een verzekering waardoor het allemaal ietsjes goedkoper is (incl bedrag van de verzekering dus), maar al met al ben ik in totaal toch 70 euro per maand kwijt voor een klein hondje van nog geen 10 kg.

Verder zou je, om je vader ''de mond te snoeren'' kunnen kijken of je een lening kunt afsluiten bij de bank. Ja, dit kost meer geld, maar je kunt op afbetaling betalen en je vader is blij.
Jij wat minder omdat het dus meer geld kost, maar ik begrijp je probleem.

Verder is het belangrijk dat je zo zuinig mogelijk leeft tot je je schulden hebt afbetaald..ook dat moet je zelf weten, maar mensen die dat niet doen, blijven langer/zakken dieper weg in de schulden.
Succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als degenen die een duimpje omlaag gegeven hebben nou ook gewoon aangeven waarom, dan kan iemand er nog wat van leren. Dit schiet niet op zo.
Powergen
7 jaar geleden
Ik denk omdat je dan geleend geld met geleend geld gaat 'compenseren' en uit eindelijk is dat niet de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee dat snap ik, maar de vraag was hoe hij zijn vader liet ophouden met zeuren.
Als dat alleen kan door hem simpelweg terug te betalen, dan zal dat wel moeten.
Slim? Nee, totaal niet, maar het is wel een antwoord op te vraag.
Ritsuka
7 jaar geleden
Geld lenen kost geld, waardoor vraagsteller in nog meer problemen gaat komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snap niet direct de fout van dit antwoord. Geld lenen bij een externe instantie zorgt voor een stok achter de deur, die er niet is zolang van familie wordt geleend. Ja, je betaalt nu gegarandeerd rente, maar feitelijk had vader dit ook kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus, inderdaad, geld lenen is inderdaad de benodigde stok achter de deur.
StasyMae, je hebt een probleem, duidelijk.

Je kunt een lening bij een bank aangaan, maar zou ik niet doen, je betaald rente en nou ja, rente is toch echt zondegeld.

WACHT met een hond. Ik begrijp heel goed dat je daar NU mee wilt beginnen... het is JOUW leven en JIJ wilt het... maar verstandig is het niet. Kan een dure grap worden en ...nee beter even mee wachten, StasyMae (ik wilde vroeger graag een paard, nee dus, het was niet de aanschaf maar het onderhoud... en dat zijn verrassingen).

Je vader (ouders) hebben je geholpen toen je omhoog zat en je vader vindt het tijd om wat terug te zien. Dat jij verschillende financiële tegenslagen had, is zijn pakkie an niet. Nee, jij moet dit zo snel mogelijk zien op te lossen.

Zet een schema op, met een bedrag aan huishoudgeld en noteer ALLES wat je uitgeeft, zet al je rekeningen op een rijtje en wat je overhoudt, daarvan kun je nog een bedrag op een spaarrekening zetten (voor die jou inmiddels bekende financiële tegenslagen!). Wat je nu overhoudt is het afbetalingsbedrag voor je vader/ouders.

Het geleende bedrag delen door dit bedrag en je weet hoeveel maanden je nog bezig bent.

Doe het maar, is wel zo verstandig, je moet het toch terugbetalen, en hoe langer je wacht... De sfeer wordt er niet beter op en je zult je een ander mens voelen als dat afgehandeld is.

Geef je vader een kopietje van je lijstje/rekensom en vertel hem dat hij over xx maanden al het geleende geld terug heeft.

Vertel hem dat je het ook zo snel mogelijk betaald en afgehandeld wilt zien. Hij zal misschien een beetje verbaasd zijn, maar als je er aan toevoegt dat je het beu bent, al dat gezeur, maar het WEL BEGRIJPT!!! is de lieve vrede misschien weer getekend, al dan niet tijdelijk!

Antwoord

Met je vader om de tafel gaan zitten en spreken over een oplossing. Niet iedere keer zeuren wanneer jij iets koopt [zoals een winterjas of nieuwe schoenen] als het ECHT NODIG is, maar wel hem maandelijks een bedrag terug betalen dat reëel is. Dus niet €20 euro per maand. Dat is een lachertje.

[Maak van te voren zelf een berekening .hoeveel heb ik geleend .hoeveel verdien ik .hoeveel heb ik nodig (niet wat wil ik, nee doe je best om sober te leven) om van te leven / sparen . hoeveel kan ik pa dus per maand TERUG BETALEN ?]

Wacht met de hond, het zal een stimulans zijn om niet af te wijken van je maandelijkse termijnen.:)
Je nieuwe hond wordt voor jou het cadeau aan het einde van deze 'reis'.

- reacties -2-
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- reacties -2- Wacht met de hond, het zal een stimulans zijn om niet af te wijken van je maandelijkse termijnen.:)
Je nieuwe hond wordt voor jou het CADEAU aan het einde van deze 'reis'. Als je echt z.s.m. van die schuld af wilt zijn, kan je een BIJBAANTJE zoeken. Hoeveel tijd heb je en hoe graag wil je deze schuld supersnel afbetalen? Dit is 'n mogelijkheid.
Het meest simpele is een oppasadres zoeken, i.p.v. thuis op de bank tv kijken, kan je dit ook BETAALD bij iemand anders doen, toch? Kijk maar, denk niet beperkt, maar om een hoekje, er zijn meer dingen mogelijk dan je misschien denkt en een echte bijbaan kan je een paar maanden volhouden, babysitten lukt langer. Succes!
Rieneke1
7 jaar geleden
Precies, bijbaantje nemen en eindelijk eens gaan afbetalen na 9!! jaar. +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus, alleen: wel of geen hond is geen onderwerp van belang.
Met een bijbaan tijdens de studie, had zij vijf jaar geleden al moeten beginnen met terugbetalen.
Daar had de vader haar toe kunnen verplichten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc Mee eens, bijbaan tijdens studie, eerder beginnen met terugbetalen. Echter wel of geen hond is in zoverre een onderwerp van belang, dat je van alles kunt bedenken, echter zolang vs ervan overtuigd is dat een hond KAN voordat de schuld bij vader/ouders betaald is, zij minder zal aflossen en er een mogelijk probleem mee in huis haalt (onverwachte financiële tegenslagen). Vanzelfsprekende kosten : voeding en niet te vergeten hondenbelasting (verstandig is ook nog een verzekering), maar ook mogelijke dierenartskosten, met als gevolg dat er minder en minder snel afbetaald kan worden, na 9 jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jodokus dat is waar, maar vandaag wil men eerst de hond en morgen een spiegel-reflexcamera.
Het is eerst terugbetalen en dan pas wensen vervullen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies wat ik bedoel.
Zolang vs ervan overtuigd is dat een hond (of wat voor wens dan ook) KAN, is het einde zoek.
1. terug betalen en 2. eigen wensen, waarvoor ook eerst gespaard dient te worden (indien sprake van een dure aanschaf).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben nog iets belangrijks vergeten: Als vs een baan heeft, hoe kun je dan aan een hond denken? een hond die , één keer heel lang (energie kwijt door ver en lang te wandelen) en daarnaast nog een paar keer (min. 3.keer) naar buiten moet voor een wandeling om te plassen etc. Is nog niet alles, want ook niet vergeten dat het geen speeltje op een batterij is dat je 's avonds na je werk oppakt 'aanzet' en vervolgens na gebruik weer weglegt ...............NEEN ..... een hond heeft aandacht en liefde en een goede verzorging nodig. Een hond is geen opvulling voor een uurtje plezier in de "ik verveel me tijd" ... WANDELEN kun je ALLEEN doen. of ga desnoods bij de wandelclub:) Het gaat dus om de intentie waarmee je besluit om een hond / any huisdier \ aan te schaffen .............. uit het asiel of bij een fokker, doet er niet toe... Waarom wil je een hond en hoe heb je dit uitgebracht? Voor het hondje heel belangrijk , StasyMae!:)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
... Waarom wil je een hond
en hoe heb je dit UITGEDACHT?...
Er is één hele goede manier om je vader op te laten houden met "zeuren".
Nl door te zorgen dat hij geen reden meer heeft om te zeuren.

Jij noemt wat hij doet zeuren, maar dat ziet hij zelf niet zo. Hij vraagt om iets waarvan hij vindt dat hij er recht op heeft.
Ik vrees, en ik zie dat ook al in de reacties, dat de meerderheid van de mensen hem gelijk geeft en niet zou, want jij lijkt te vinden dat hij overdrijft.
Maar daar heb jij nu niks aan want jij vind dit nu eenmaal zo.

Maar je laat hem dus stoppen met wat jij zeuren noemt, door hem op te bellen en een afspraak te maken om zo snel mogelijk, SAMEN te beslissen hoe je hem gaat terug betalen. En door daar dan meteen mee te beginnen.

Hij is je vader, er is vast te overleggen hoe dit kan zonder dat het voor jou heel vervelend is. Als jij moet wennen aan het feit dat je toch een deel van je te besteden geld hieraan moet spenderen is hij mogelijk wel bereid tot een constructie dat je bijv de eerste maand 10 euro betaald, de 2de maand 20 euro etc etc, tot je op het maandbedrag zit dat jullie beide redelijk vinden en waarmee je de schuld binnen redelijke termijn aflost.

Dan kun jij eraan wennen maar hij heeft wel houvast.
Zet alles ook gewoon op papier, als een soort hulp voor beiden.

Als je je eenmaal aan het betalen bent, dan kan ook niemand meer vallen over wat je met de rest van je geld doet.

Toegevoegd na 2 minuten:
zou=jou
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is men wel lang bezig, het gaat om een paar duizend euro.
Vader ziet het niet alleen als "niet zeuren", het is ook niet "zeuren".
Gewoon zo snel iemand terug geven waar hij recht op heeft, houdt het "gezeur" vanzelf op.
Summo
7 jaar geleden
je reactie is niet erg duidelijk, citeer je mij nou of ben je het er juist niet mee eens?, maar ik denk wel dat je mijn boodschap niet begrijpt, jammer maar dan was ik ook niet duidelijk genoeg
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begrijp de boodschap heel goed. Ik vind het voorstel van terugbetalen niet reëel, het gaat om een paar duizend euro. Ook nog overleggen zodat het niet al te vervelend is en zij kan wennen.
Kom op zeg, het had allang terugbetaald moeten zijn. Het lijkt erop dat vader bang is, en er alles voor over heeft om de relatie niet te verstoren.
De min is niet van mij, of mijn muis moet uitgeschoten zijn, gebeurt wel eens, die staat op zeer snel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
JoanDArc, hoe kan je een paar duizend euro zo terug betalen als je zelf al eindelijk na jaren een (nieuwe) winterjas kunt kopen?
Zeker nooit elke cent om moeten draaien?
Ja het had allang terug betaalt moeten zijn, maar als dat al jaren niet kan, dan lukt dat ook niet ineens in één klap.
De persoon ik kwestie zal moeten wennen aan het nieuwe inkomen, wat gaat eruit, wat gaat erin, wat hou ik over om elke maand af te kunnen betalen etc.
DAN PAS kun je echt gaan afbetalen..niet eerder (want als het dan fout gaat moet je weer gaan lenen, bij een ander..).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ytje, "Zeker nooit elke cent om moeten draaien?" Waar baseert u dat op?
Er zijn dagen geweest tijdens mijn studieperiode dat ik niet eens een cent hád om om te draaien.
Juist daarom weet ik maar al te goed dat terugbetalen prioriteit nummer één heeft.
Bijbanen gehad, meerdere jaren tot middernacht 2.00uur gewerkt. Tegenwoordig tot de leeftijd van 27jaar studiefinanciering. Met bijbaantjes kan men dan zeker wel afbetalen én (nieuwe) kleding kopen en waar een wil is een weg is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat was inderdaad fout van mij om aan te nemen JoanDArc, ik nam het simpelweg aan door hoe je het zegt: ''kom op zeg''.
Meestal zijn het mensen die het makkelijk hebben, die zoiets zeggen. Ik heb een lening bij mijn ouders van nog geen 500 euro die nog niet is terugbetaalt en ook nog niet kan worden betaalt. Als je over een paar duizend euro al zegt ''kom op zeg'', dan voel ik mij indirect al aangevallen over mijn situatie.
Een hond is een kostenpost en is niet even gezellig een keertje wandelen als het jou uit komt. Ook als het regent moet je lopen, als je ziek bent, moe bent, echt geen fucking zin hebt om te lopen moet je lopen. Als de oortjes ontstoken zijn moet je oorzalf kopen, als de oogjes ontstoken zijn oogzalf, goede voeding, als ze spontaan een nekhernia krijgen op een dinsdag middag en verlamming erbij wil je ook een operatie kunnen betalen (€2200.-) (mij overkomen met mijn hond) Ook maakt 1 van mijn honden niet genoeg traanvocht aan en moet elke maand een zalfje van €50.- per tubetje in. Elke ochtend en avond zalven, een keertje vergeten betekent ontstoken ogen en dat betekent antibiotica. Ik zeg niet dat het bij jou zou overkomen, maar hou er ff rekening mee dat het zou kunnen. En als je nu al een beetje te besodemieterd bent om verplichtingen na te komen ( je kunt je eigen vader namelijk niet eens betalen) begin dan zeker niet aan een hondje. Ik zou als advies kunnen geven, je bent jong, je moet nog leren in het leven, betaal je pa netjes af of maak een betalingsregeling met hem. Ik heb een hypotheekschuld van €15.000.- gehad die mijn pa had voorgeschoten. We zijn om de tafel gaan zitten, we hebben samen mijn vaste lasten op een rijtje gezet, mijn 'leuke dingen doen' bedrag, wat kon ik missen in de maand aan af betalen, van dat bedrag een automatische incasso naar mijn pa zijn rekening gemaakt. Daar leer je iets van, dan kom je verder. En dat heb ik ook moeten leren, Ookal vond ik dat vervelend, het moest. Als je geld leent ga je de verplichting aan het terug te betalen. Je bent hem iets schuldig. Ga het oplossen! Leer je veel van! En een hondje is een grote zorg, dan ga je ook een verplichting aan, als je de verplichting niet na kan komen, begin er dan niet aan. Ff weer weg doen, omdat het toch niet zo leuk is, kun je echt niet maken tegenover een hond. En als je je er aan gaat hechten en het beest wordt ziek, moet je ook poen hebben voor de dokter. Succes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou zeggen, je bent nu volwassen, zijn zorgplicht is voorbij. Als je niet als een klein kind behandeld wil worden, zou ik ook zorgen dat je als volwassenen om tafel gaat, doe een concreet voorstel over terugbetaling en maak een periodieke overboeking in telebankieren op de dag nadat je je salaris krijgt.

Stel je even voor dat jij een vriendin geld had geleend en die ging even een flinke tas dure make-up aanschaffen. Zou jij ook niet leuk vinden.