hoe help je een onzeker (?) persoon?

Probleempje hier.

Ik ben 14 jaar oud, en zit in een groep van 4 vrienden. 2 jongens, 2 meiden, zelfde leeftijd. De andere jongen, doet zachtgezegd een beetje gek. De vragen die hij constant stelt over whatsapp (vooral aan de meiden) zijn zachtgezegd raar. 'Vinger je wel eens?' is daar een goed voorbeeld van.

Hij lijkt ook ergens mee te zitten. Niet veel mensen mogen hem en ook wij drieën beginnen steeds meer afstand te nemen. De jongen durft er wel over te praten, dat is ook de reden dat ik me afvraag of zijn geval wel met 'onzekerheid' te bestempelen is. Alhoewel hij ons vertrouwd om er over te praten, zijn wij simpelweg niet de juiste personen om er over te praten.

Hij heeft ook meerdere malen gezegd aan zelfdoding te denken, maar ook eerlijk laten weten dat dit vooral schreeuwen om aandacht zijn. Dit is een van de onderwerpen waar hij het zo nu en dan over heeft.

De meiden hebben veel last van hem en geven aan dat ze er echt mee zitten. We hebben teveel medelijden om hem compleet te negeren, maar mogen hem eigenlijk ook niet echt. Hoe lossen we dit op? We hebben het er al met onze eigen ouders over. Zijn eigen ouders zijn ook niet al te snugger en we vragen ons af of we het met hen moeten bespreken.

Als iemand tips heeft of misschien meer kan vertellen of dit soort personen, heel graag!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik vind het een goeie vraag. Al weet ik er geen antwoord op. :-(

Antwoorden (2)

Deze persoon heeft in elk geval professionele hulp nodig, dat is duidelijk. Ik hoop dat hij daar open voor staat. Zo te lezen is dit niet iets wat jullie (als vrienden en familie in zijn directe kring) met elkaar kunnen oplossen. Professionals hebben de kennis en ervaring om hem hierbij te begeleiden. Ik denk dat al je hem dit liefdevol duidelijk maakt (dat jullie het beste met hem voor hebben), hij daar zeker voor open kan staan.

Belangrijk is denk ik voor jullie nu om liefdevol te zijn, te laten blijken dat jullie het probleem serieus nemen, maar tegelijk ook jullie grenzen te bewaken. Hij kan niet van jullie eisen dat jullie telkens aandacht aan zijn gekke buien schenken. 'Beloon' de leuke dingen van hem met jullie aandacht en ga niet al te serieus in op de 'vreemde' dingen. Laat blijken dat je hem waardeert als persoon en praat ook over al deze dingen. Jullie kunnen als vrienden als een warme deken om hem heen staan en dat heeft hij zeker nodig.

Maar bewaak wel je eigen grenzen, nogmaals. Het kan niet zo zijn dat jullie leven op zijn kop staat omdat hij zo nodig overal aandacht in zoekt. Zo iemand moet niet gaan aanmodderen zonder hulp, hij heeft echt een professional nodig die hem hierbij helpt. Niemand redt dit alleen, geloof me )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14 Jaar ! Dat is midden in de pubertijd. (Bijna) per definitie is dat een onzekere tijd.
Jongeren gaan grenzen verkennen en moeten ontdekken wat dat allemaal betekend.

Het grootste deel doet wel eens 'vreemde dingen'.

Die vraag over dat vingeren is typisch zo'n vraag die 1) aandacht oplevert, en 2) kijkt waar de grens ligt.

Het antwoord op die vraag bepalen jullie dus: geef je hem een (spreekwoordelijke !) knal voor de kop, of ga je er aandacht aan geven ? (Negatieve aandacht is óók aandacht !!!)

Je helpt dit soort mensen het beste door duidelijk te zijn !

Benoem het gedrag, zeg dat je er niet van gediend bent en dat hij er mee op moet houden. Maak er verder niet teveel drama van. Drama is aandacht.

Ondertussen kun je in de gaten houden hoe het met hem gaat. Wanneer je merkt dat hij werkelijk worstelt met een specifiek probleem. Maak dat dan bespreekbaar.

Pas wanneer hij zelf met zijn verhaal komt zal hij open staan voor adviezen. Dat kan zijn dat 'ie snapt dat bepaalde dingen niet kunnen (grenzen) of misschien blijkt er meer aan de hand te zijn, en dan zal hij het advies om professionele hulp te zoeken, mocht dat nodig zijn, vast wel opvolgen.

Nog één opmerking: de pubertijd is niet met een weekje over. Dit kan best wel eens een langere periode duren. Heb geduld !
Ivana
8 jaar geleden
heel goed antwoord! Plus.