Wat betekent Wakan?

Wakan is mijn achternaam en ik zou graag willen weten wat het betekent.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Antoni
9 jaar geleden
Volgens deze website http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?gba_lcnaam=wakan&gba_naam=Wakan&nfd_naam=&operator=eq&taal= waren er in 2007 tweeëntwintig mensen in Nederland met deze naam. Er staat op die site helaas geen uitleg over de betekenis van deze naam. Misschien kan je contact opnemen met het Meertens Instituut voor meer informatie over jouw achternaam. Het Meertens Instituut beheert de Nederlandse Familienamenbank. De Nederlandse Familienamenbank (NFB) is een vraagbaak voor iedereen die geïnteresseerd is in de oorsprong, betekenis en verspreiding van familienamen. De contactgegevens zijn: Meertens Instituut
Bezoekadres:
Joan Muyskenweg 25
1096 CJ Amsterdam Postadres:
Postbus 94264
1090 GG Amsterdam Telefoon: 020-4628500
Fax: 020-4628555
Email: info@meertens.knaw.nl Met vragen over onderzoek, bijeenkomsten en nieuws van het Meertens Instituut kan je ook terecht bij de afdeling Communicatie of via 020-4628539 (Femke Niehof, aanwezig op ma/di/woe/do). De afdeling kan van dienst zijn bij het zoeken naar deskundigen.
Zie: http://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/contact of met het Centraal Bureau voor Genealogie: Centraal Bureau voor Genealogie
Postbus 11755
2502 AT Den Haag
Telefoon: 070-31505000
Fax: 070-3478394
Antoni
9 jaar geleden
Het e-mailadres van de afdeling Communicatie van het Meertens Instituut is communicatie@meertens.knaw.nl.

Antwoorden (3)

Het is een merk van een motor

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook betekend het een onverklaarbare wereld.
als er dingen gebeuren die eigenlijk van de wette van de natuur niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de meeste familienamen van Molukse oorsprong is de betekenis ervan bij veel
Molukkers langzamerhand verdwenen. Dit hangt samen met het verdwijnen van
veel Molukse talen en dialecten in de christelijke dorpen vanaf de negentiende eeuw
toen een lokale variant van het Maleis, de lingua franca in de Indische archipel, in
het dagelijkse leven ingang vond ten koste van de oorspronkelijke lokale taal.
Binnen de betreffende families zal de betekenis van de Molukse familienaam uiteraard
nog wel bekend zijn. Bij de familienamen van Molukse oorsprong op de Muma-lijst
zijn er diverse categorieën te onderscheiden. Zo zijn er familienamen die direct of
indirect verwijzen naar een geografische streek van herkomst in de Molukken.

De familienamen Wakan uit het dorp Tulehu op het eiland Ambon en Sopaheluwakan
uit het dorp Hutumuri (Ambon), die op de Muma-lijst voorkomen, doen een Bandanese oorsprong vermoeden. Want Wakan is een oude naam voor Banda.
Amadea
9 jaar geleden
In de engelse wikipedia wordt Wakan omschreven als:

"Wakan" meaning "powerful" or "sacred" in the Lakota language

In the Sioux way of life, Wakan Tanka[1][2] (Standard Lakota Orthography: Wakȟáŋ Tȟáŋka) is the term for "the sacred" or "the divine". This is usually translated as "The Great Spirit".