Student van 19 jaar en ik ben uit huis gezet. Iemand met tips/ervaring? Met spoed op zoek naar een woning

Ik heb hier totaal geen verstand van en zou niet weten waar ik hulp kan zoeken.. Ik slaap bij mijn vriend maar die woont ook nog bij zijn ouders. Iemand met ervaring of tips voor een student die uit huis is gezet en met spoed op zoek is naar een woning?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben je uit je ouderlijk huis gezet of uit een studentenhuis ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit ouderlijk huis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
...dat vreesde ik al....
Ivana
9 jaar geleden
Een huis krijg je niet, misschien een studentenkamer. Rond december zijn er altijd studenten die niet verder willen met hun studie en hun kamer opzeggen. In die tijd komen er altijd kamers vrij. Bij iedere universiteit zijn er mogelijkheden om op zoek te gaan naar zo'n kamer, of bij vrienden, of in het studentenblad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op een camping ?? Toch bij de gemeentelijke sociale dienst , diverse woning bouw corporaties persoonlijk bezoeken . Studenten huisvesting stalken , bij diverse studenten huizen hospiteren , in een studenten vereniging's huis , antikraak , succes Ps geef je regio aan dan kan er misschien een gericht antwoord komen

Antwoorden (2)

Ik ga er vooralsnog even vanuit dat je uit het ouderlijk huis bent uitgezet, en daar dus niet op kunt terugvallen.

Je bent te oud voor jeugdzorg, dus het beste kun je je morgen meteen aanmelden bij het maatschappelijk werk in je woonplaats, en kijken wat zij voor je kunnen doen. De adressen vind je eenvoudig op Internet. Zij kennen precies de regels en instanties die je kunnen helpen en zullen je begeleiden tot je de boel weer op de rails hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
En uiteraard ook je financiën bespreken ; je zult er - voor een groot deel zelf- voor moeten zorgen dat je zelf je studiebeurs ontvangt, over je eigen betaalrekening beschikt en eventueel een aanvullende uitkering moeten regelen (die dan waarschijnlijk weer op je ouders zal worden verhaald, maar dat is niet jouw probleem. Tot je 21e zijn zij financieel verantwoordelijk voor je, hoe de situatie ook is).

Stap dus ook even naar binnen bij de sociale dienst in je woonplaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie dat Maatschappelijk werk in mijn woonplaats via Rivas gaat en daar werk ik ook. Ik weet niet of dit wel de juiste beslissing is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom niet ?? Omdat je niet wilt dat ze daar van je problemen weten ?? Als het gescheiden afdelingen zijn, MOGEN ze je werkgever er niet eens van op de hoogte stellen, hoor. Alternatief is eventueel bijvoorbeeld Humanitas, of een andere stichting die daklozen - want dat ben je nu eigenlijk - opvangt en op weg kan helpen, het Leger des Heils bijvoorbeeld. Beiden doen uitstekend werk, alleen met een wat verschillende insteek. En beiden zitten ook in vrijwel elke stad. Je mag natuurlijk ook vanuit je huidige logeeradres alles zelf regelen / uitzoeken met de bank, de IGB ende sociale dienst ; maatschappelijk werk is er vooral voor de steun en begeleiding en soms de contacten.
Op eigen houtje een huis/studentenkamer vinden: via via, via de prikborden bij de universiteiten en hogescholen, via het studentenblad, netwerken, anti-kraak, tijdelijk wonen in woningen die te koop staan, wonen in kantoorgebouwen, etc.

Mocht dit allemaal niet lukken, dan via Woningnet. Ik hoop dat je daar al staat ingeschreven?? Zo niet, meteen doen en indien nodig bij hen een urgentieaanvraag doen. Dit gaat bij elke gemeente/stadsregio weer anders. Op de site van Woningnet staat wel per stadsregio en per plaats hoe dat in zijn werk gaat.

Als je een van de gemeentes woont/wil wonen die is aangesloten bij het vierde huis (hetvierdehuis.nl) kunnen zij je helpen met een dergelijke urgentieaanvraag.