DNA test voor stamboom onderzoek hoe werkt dat?

Ik heb een DNA test gezien die tot de 8ste generatie resultaat belooft. Wat betekend dat, dat ik alle afstammingen van mijn 8ste overgrootvader kan zien of ik daar familie van ben. Of tot de achtste graad bloed verwanten?

Kan een DNA test zo nauwkeurig zijn of is het puur verkoop praatjes?

Heeft zo test zin als de naam van alle grootouders weet en daarna via de Nederlandse burgelijke stand alle je overgrootouders kunt achterhalen?

Toegevoegd na 1 dag:
Het gaat om vergelijken van DNA tussen nog levende personen. Mijn vraag gaat niet over de DNA testen in de situatie's dat er aan de verwantschap wordt getwijfeld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt op een verkooppraatje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor het verkrijgen van DNA heb je toch iets nodig waaruit ze DNA moeten halen, hoe willen ze dat doen van 8 generaties terug?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gedeelte van de verkooppraat is dat zij de DNA vergelijken met eerder afgenomen testen, maar waarschijnlijk zal de volgende stap zijn dat je nog levende familieleden de test aan gaan praten, om dan nog betere resultaten te krijgen.

Het beste antwoord

Als je echt verwantschap via DNA wilt weten dan moet dat DNA vergeleken worden met het DNA van de voorouders. Dat betekent wel dat je dan moet weten wie je voorouders zijn omdat je anders het DNA van alle mogelijke voorouders moet weten. Maar als je al weet wie je voorouders zijn hoef je het DNA ook niet meer te vergelijken. Nog los van al het gedoe om graven te openen....:-)

Wat wel eventueel kan is dat je er achter komt waar je oorsprong zo'n beetje ligt. Bijvoorbeeld dat je voorouders uit de Kaukasus kwamen, althans eentje dan, misschien meer, of dat het Romeinen of Vikingen waren of schaapherders in Drenthe ( hoewel dat misschien weer net een brug te ver zou kunnen zijn). Of je daar zoveel aan hebt?

De link geeft wat diepere info.