Mijn vriendin heeft verdriet, wat nu ?

Haar opa gaat binnenkort dood aan kanker. Kan elk moment gebeuren! Hoe zorg ik dat ze er niet aan denkt en wat moet ik doen om te zorgen dat ze weer wat vrolijker word. Iemand tips of antwoorden?

Toegevoegd na 3 dagen:
Het gaat trouwens over mijn vriendin van 10

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Waarom zou ze vrolijker moeten zijn, en waarom zou ze er niet aan moeten denken? Erken haar verdriet liever, en geef haar de ruimte om te voelen wat ze voelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal met je eens Rieneke.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat klopt natuurlijk! Maar ze huilt echt hele dagen! En ik vind het zo erg. Ik wil gewoon dat ze even weer samen met mij en de anderen gezellig iets kan gaan doen. En dat ze even er niet aan denkt! Het zo haar denk ik wel goed doen....
Poet
9 jaar geleden
Misschien kun je een beetje achterhalen waarom ze zo continu huilt. Misschien heeft ze het gevoel dat ze ergens in tekort schiet? Dat ze iets zou moeten doen maar niet weet wat; of wel maar dat ze er misschien niet toe komt. Of ze heeft last van dergelijke gevoelens bij anderen.
Als er zoiets aan de hand is kan dat misschien besproken worden

Het beste antwoord

Lieve Bubbly het is natuurlijk super dat jij je vriendin wil steunen. Alleen is het de vraag of dit moet door haar "vrolijker" te maken. Ze kan elk moment haar opa verliezen en heeft verdriet. Dat mag zo zijn, dat hoeft niet veranderd te worden.
Natuurlijk hoeft je nu ook weer niet naast haar te gaan zitten schreien of voortdurend te zeggen hoe vreselijk ze lijdt.
Maar je kan haar wel in haar verdriet erkennen. Laat ze vertellen over haar opa, wat ze leuk aan hem vindt, maar laat haar ook tijd voor rouw met alles wat daarbij hoort (kwaadheid, ontkenning...) enz... Erkenning van gevoelens is één van de mooiste dingen die je iemand kan geven.
Je kan haar ook vragen of je iets voor haar kan doen, maar misschien staat haar hoofd nu helemaal niet naar "leuk naar het zwembad" of dergelijke. en dat kan je best aanvaarden.
Het is eigen aan mensen dat ze andere mensen willen "opbeuren". Dit komt ten dele doordat verdriet van anderen ons confronteert met eigen onverwerkt verdriet. Het is niet nodig, laat jouw en haar verdriet de plaats die het nodig heeft. Alle gevoelens zijn goed. Er is niks beters aan vreugde dan aan verdriet. het wordt ons soms wel voorgehouden, maar dat klopt helemaal niet.
Je vriendin zal op haar manier en haar tempo deze periode doorkomen. Het is nu voor jou de kwestie haar die ruimte en tijd te gunnen.
Veel sterkte!
liveisgreat
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje! Maar het gaat om een kind van tien.ze is zes jaar jonger. Niet dat het dan niet zal werken maar heb je daar tips voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze tips gelden voor iemand van 10 net zo goed. Overigens moet ik wel zeggen dat ik het leeftijdsverschil tussen jullie wel erg groot vind; maar dat is weer een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk! Het geldt net zo goed voor een kind van tien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook heel erg bedankt voor dit antwoord! Ik denk dat dit echt kan helpen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je "vriendin" is 10 jaar oud en je hebt al een kind? Wat is dit voor achterlijke situatie?
Ivana
9 jaar geleden
Goed lezen Eloines! Liveisgreat: Dikke plus.
Elk afscheid is een levensles, of je nou 4 jaar of 80 jaar bent. Elk mens heeft deze ervaringen nodig om compleet mens te worden/zijn. Iedere leeftijd geeft aan verdriet zijn eigen invulling en dimensie en dat is goed en waardevol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elionos, ik heb geen kind. Ik ben 16 en mijn vriendin ken ik van de basisschool waar ik niet meer op zit. Zij is tien en dus zes jaar jonger dan ik ben
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet dat deze discussie lang geleden is. Maar om het even duidelijk te maken. Ik ben geen kinderlokker of pedofiel ofzo. Toen ik om groep 8 zat zat zij in groep 2 en ze was altijd heel lief en aardig tegen mij. We hebben contact gehouden. En ze is dus gewoon als een soort nichtje voor me...